BMW 520d blir miljöbil

I höst fyller BMW på med en mängd nya motoralternativ och där hittar vi en nyhet som får tjänstebilsförarna att lystra: 520d blir miljöbil! ”EfficientDynamics Edition” har en förbrukning på i snitt 4,5 l/100 km och ett koldioxidutsläpp på endast 119 g/km. Men det kommer även fler nyheter för 5-serien.
Annons

BMW 520d blir miljöbil
BMW förbättrar 5-serien i höst med nya motorer, fler alternativ och några nya standardgrejer. Möjligheten att köra skattebefriat i fem år gör 520d EfficientDynamics Edition intressant, utsläppet är inte mer än 119 g/km.

Vi har tidigare berättat om några av höstens nyheter hos BMW
och det som oroat en del av era läsare – nämligen att allt fler modeller får
sina raka sexor ersatta av turboladdade fyror. Den klassiska BMW-sexan
försvinner inte men för att få ner förbrukningen blir det allt fler
fyrcylindriga motorer med turbo. Vad händer då med varumärket? Diskussionen går
vidare i kommentatorfältet nedan.

BMW 520d Sedan är förstås inte ny som modell och med
snålställd teknik – det som BMW kallar för ”EfficientDynamics” – ger motorn 184
hk (135 kW) och 380 Nm. CO2-utsläppet enligt EU:s körcykel anges till endast
129 g/km och förbrukningen är 4,9 l/100 km. Verkligen inte dåliga siffror för
en sedan i 5-seriens storlek men de siffrorna putsas nu i höstens nya modell,
”520d EfficientDynamics Edition”.

Toppeffekten är densamma med 380 Nm och 184 hk men genom att
ändra utväxlingen, tillföra en växlingsindikator, aktiva luftinsläpp och nya
fälgar (som förbättrar aerodynamiken) sänks förbrukningen under den magiska
120-gramsgränsen. CO2-utsläppet anges till 119 g/km och förbrukningen blir 4,5
liter per 100 kilometer. Accelerationen 0-100 km/h är ändå hygglig och avverkas
på 8,2 sekunder, toppfarten är 231 km/h.

Standard på alla fyr- och sexcylindriga modeller från och
med i höst
blir ”Driving Experience Control” där föraren kan välja läget ”ECO
PRO mode” för att få ut maximalt av varje droppe bränsle och se snålheten
redovisad i instrumentpanelen. I andra änden av skalan noterar vi att
toppmodellen för kombiälskarna blir BMW 550i Touring med V8-motor på 407 hk
(300 kW) och 600 Nm, accelerationen 0-100 km/h går på endast 5,1 sekunder.
Trots prestanda i sportbilsklass ska 550i Touring klara sig på 10,7 l/100 km i
snitt. Alla kombimodeller får för övrigt en ny ”handsfree-öppning” av bakluckan
– som styrs av att röra foten under stötfångaren – som tillval.

BMW 520d blir miljöbil
I BMW:s pressrelease nämns inget om Touring-utförande och möjlighet att komma under 120-gränsen för ”EfficientDynamics Edition” men jämför vi med övriga modeller är kombin alltid något törstigare. Men om vi ber snällt kan kanske BMW göra en sådan för export till Sverige?

De som föredrar bensinmotorer kan i höst välja mellan två
nya turboladdade modeller med 2,0-liters fyrcylindrig motor. Båda har BMW:s
”TwinPower Turbo”, liksom den sexcylindriga 535i, men det betyder inte dubbla
turboaggregat utan dubbla inlopp i turbon som ger bättre gasrespons på låga
varvtal.

I modellen 520i blir det 184 hk (135 kW) vid 5.000 rpm och
270 Nm tillgängligt mellan 1.250-4.500 rpm. 0-100 går på 7,9 sekunder.
Bränsleförbrukningen varierar något beroende på däckdimension och utförande men
är som lägst 6,5 l/100 km (149 g/km i CO2-utsläpp).

Samma teknik i nya BMW 528i ger 245 hk (180 kW) och 350 Nm
mellan 1.250-4.800 rpm. 528i Sedan sprintar iväg från 0 till 100 km/h på endast
6,3 sekunder med den åttastegade automatlådan och toppfarten begränsas till 250
km/h. Beroende på utförande blir bensinförbrukningen i 528i Sedan 6,8-7,1 l/100
km, 528i Touring behöver 7,1-7,4 l/100 km.

BMW utlovar liknande teknik på dieselsidan och nya 525d får
tvåstegs ”Variable Twin Turbo” där variabelt inlopp ger snabb gasrespons på
låga varvtal och en större turbo ger mer knuff längre upp i varvtal. Det ger 10
extra kW jämfört med föregångaren och toppeffekten anges till 218 hk (160 kW)
vid 4.400 rpm, med hela 450 Nm tillgängligt från 1.500-2.500 rpm. Det avspeglar
sig också på accelerationen 0-100 km/h som i 525d Sedan blir 7,0 sekunder, för
525d Touring 7,2 sekunder. Förbrukningen ligger mellan 5,0-5,4 l/100 km.

De som fördrar dieselsexan i 530d får också 10 extra kW,
alltså 258 hk (190 kW), med som mest 540 Nm (560 med automatlådan) mellan
1.500-3.000 rpm. Längst upp i näringskedjan hittar vi 535d som i höst får 313
hk (230 kW) vid 4.400 rpm och massiva 630 Nm mellan 1.500-2.500 rpm. Åttastegad
automat är standard på 535d och förbrukningen ligger mellan 5,4-5,9 l/100 km
beroende på utförande.

Sammanlagt innebär det att 5-serie sedan får hela fyra bensinalternativ
och ytterligare fem motorer med diesel. Fyrhjulsdrift finns att tillgå i
modellerna BMW 528i xDrive, BMW 535i xDrive, BMW 550i xDrive, BMW 525d xDrive,
BMW 530d xDrive and BMW 535d xDrive. Start/stopp-tekniken blir standard på fler
modeller och ger upp till nio procent lägre förbrukning.

Slutligen kan de som köper 5-serie Gran Turismo välja till
ett M-Sportpaket
för första gången och få antingen 19- eller 20-tums fälgar.
Fler tillval i utrustningslistan blir det också.

Annons
Annons
Rulla till toppen