BMW leder premiumligan – GM åter störst

Ännu så länge syns det ingen avmattning i bilförsäljningen, trots oro på finansmarknaden. BMW leder den tyska premiumligan men många andra visade också fina siffror under juli. Dessutom passerade både GM och VW tidigare ettan Toyota som världens största biltillverkare!
Annons

BMW leder premiumligan – GM åter störst
De amerikanska bilhandlarna börjar repa sig och hoppas på att sälja en miljon fler bilar i år, jämfört med fjolåret. Kanske kan försäljningen hamna kring 12,0-12,5 miljoner bilar. Bra, men ändå långt från de bästa åren då man sålde 16 miljoner bilar per år.

Finansmarknaden skakar och svarta krigsrubriker dominerar
medierna just nu. Kanske påverkar oron konsumenternas köplust i höst men när
allt fler biltillverkare nu redovisar sina julisiffror är det tummen upp nästan
överallt.

Den tyska premiumligan (Audi, BMW och Mercedes) har under
decennier haft en strikt fördelning, försäljningsmässigt, men som vi
rapporterat förut är den ordningen på väg att förändras. Siffrorna för juli
visar att BMW tar ledningen med en global ökning på 7,1 procent och totalt
108.721 sålda bilar. Audi ligger tätt efter med 106.000 bilar och ökade ännu
mer, plus 16 procent. Den gamla ettan Mercedes ökade ”bara” med 2,7 procent och
ligger nu på tredje plats med 100.391 bilar.

”Det här är vår bästa julisiffra någonsin,” meddelade BMW:s
försäljningschef Ian Robertson. ”Vi är på god väg att nå vårt försäljningsmål
för helåret på 1,6 miljoner bilar vilket i så fall blir den högsta
försäljningen någonsin för BMW Group.”

För hela BMW Group – inklusive Mini och Rolls-Royce – har
försäljningen nått 962.468 fordon under årets första sju månader, en ökning med
hela 17,9 procent. Framför allt är det nya X3 och 5-serien som ökar starkt,
liksom Mini som nu har fler modellvarianter och ökat med 27,1 procent sedan
årsskiftet.

Som vi kan se av tillväxttakten kan dock inte BMW känna sig
lugna. Audi växer snart ikapp och har haft ett mål att passera BMW innan 2015,
vilket julisiffrorna visar att man snart är på väg att göra. Mercedes hoppas
att nya A- och B-klass ökar på försäljningen och dessutom breddar kundbasen,
men de modellerna får vi vänta ytterligare ett tag på.

Ett annat utropstecken står Kia för som globalt redovisar en
ökning under juli, jämfört med föregående år, på hela 15,0 procent. Sammantaget
sålde Kia 208.074 fordon under föregående månad. Bäst gick det inte oväntat i
Kina där Kia ökade med hela 45,2 procent under juli. Men även ”mogna marknader”
som USA och Europa (där det är svårt att öka när tillväxten är relativt liten)
visade fantastiskt fina siffror med 26,3 respektive 26,6 procents ökning. De
senaste siffrorna för koncernen Hyundai – där Kia ingår – visar på en ökning på
11 procent under årets första sex månader, totalt 1,96 miljoner bilar.

BMW leder premiumligan – GM åter störst
BMW leder premiumligan just nu och har petat ner Mercedes från tronen. Men Audi flåsar i nacken och ökar mest. Lexus har haft det svårt på flera marknader, jämfört med tidigare försäljning. I USA är man numera passerade av Mercedes.

Jordbävningen och tsunamin i Japan under mars månad har
påverkat försäljningen för de inhemska tillverkarna som fortfarande har en stor
del av sin produktion och komponenttillverkning placerad i hemlandet. Det
medverkade till att General Motors återigen kunde ta på sig ledartröjan och
passera Toyota som världens största biltillverkare under årets sex första
månader.

GM ökade med 8,9 procent och sålde 4.536.000 fordon, Toyota
(inklusive Lexus, Scion, Hino och Daihatsu) minskade till 3,71 miljoner bilar.
Enbart varumärket Toyota minskade med hela 23 procent till 3,37 miljoner bilar.
Ny storsäljare för GM är mellanklassaren Cruze som nu ligger tvåa i USA efter
ständiga ettan Ford F-series (pickup).

Toyotas kraftiga tillbakagång gjorde att Volkswagen Group
faktiskt också tog sig förbi med en sammanlagd försäljning för första halvåret
på 4,13 miljoner fordon. VW ligger därmed tvåa efter GM och kan behålla den
positionen även för helåret 2011 (12 månader). Men i takt med att Toyota åter
får full fart på produktionen i Japan minskas avståndet till VW Group, kanske
blir det ett skifte igen i år eller så sker det 2012.

Ödesfrågan är förstås hur den finansiella oron spiller över
på höstens försäljning. Aktiemarknaden i USA tror inte att bilindustrin klarar
sig utan att ”smittas” av problemen och det avspeglades i sänkta kursvärden för
GM och Ford under måndagen.

För bilindustrin gäller det nu att snabbt göra en noggrann
avvägning mellan ”gasa och bromsa”. Om man inte ökar produktionen riskerar man
minskande marknadsandelar, samtidigt finns risken att en allt för snabb
tillväxt resulterar i osålda bilar på gården. Vad tror ni läsare – ska
bilindustrin gasa eller bromsa?

Annons
Annons
Rulla till toppen