VW Up – den nya, billiga citybilen

Volkswagen vill bli störst i bilbranschen 2018 – och därför lanseras en modern folkbil i cityformat. Volkswagen Up är först i klassen med antikrocksystem, kostar under 100.000 kronor och börjar säljas i höst. Här är alla bilder och fakta.
Annons

VW Up - den nya, billiga citybilen
Designen blir enkel och ren – utan att kännas billig. Fronten kallas ”smiling face”…

Motorerna

3-cylindrig bensinmotor utan överladdning. Volym 1,0 liter.
• 60 hk (4,2 l/100 km)
• 75 hk (4,3 l/100 km)
• 68 hk (gasdrift, 3,2 kg/100 km)
En eldriven version kommer 2013. Turboladdade bensinmotorer och dieselmotorer kan följa senare.

Den lilla citybilen har varit en riktigt lång följetong i Volkswagensåpan, och ursprungligen visades konceptbilen upp på Frankfurtsalongen 2007. Sedan dess har Up-serien växt med minibussen Space Up (som senare blev Bulli, och som fått grönt ljus för tillverkning 2012 eller 2013), samt E-Up (en helt eldriven version av Up som lanseras 2013). Dessutom lanseras bilen som Skoda City och Seat Mii med start 2012 – och femdörrarsvarianter följer senare.

Men först ut är alltså originalet, Volkswagen Up i tredörrarsutförande. Den premiärvisas på bilsalongen i Frankfurt i mitten av september. Designen blir kantig och fri från onödiga detaljer – men den ska ändå inte kännas billig. Fronten kallas ”smiling face” och bilen blir totalt 3,54 meter lång och 1,64 meter bred. Bilen är helt nyutvecklad från grunden och bygger på Volkswagenkoncernens nya och anpassningsbara MQB-plattform.

VW Up - den nya, billiga citybilen
Den röda instrumentpanelen kan anpassas efter karossfärgen, eller beställas i en särskild färg, beroende på utrustningsnivå.
VW Up - den nya, billiga citybilen
Maps + More utvecklas av Navigon.

Tre versioner blir tillgängliga: Take Up blir instegsmodellen, Move Up
är komfortinriktad och High Up är toppversionen. Ytterligare två
specialversioner börjar säljas vid introduktionen – Up Black och Up
White – och båda baseras på High Up.

Under huven finns en helt ny trecylindrig bensinmotor på 1,0 liter och
60 eller 75 hästkrafter. Förbrukningen blir 4,2 l/100 km för 60-hästaren
och 4,3 l/100 km för 75-hästaren (i Bluemotion Technology-versioner med
start/stopp-system). Koldioxidutsläppet ligger på under 100 gram per
kilometer för båda varianterna.

VW Up - den nya, billiga citybilen
Bakluckan tillverkas av ett stycke glas, precis som i Toyota Aygo.

ASG-lådan

5-växlad manuell låda blir standard. Som tillval finns en robotiserad manuell låda, kallad ASG. Volkswagens DSG-låda verkar inte bli aktuell.

En gasdriven version med 68 hästkrafter följer senare. Gasförbrukningen
blir 3,2 kg/100 km vilket motsvarar 86 gram koldioxid per kilometer (79
g/km i Bluemotionutförande). Den eldrivna versionen dröjer till 2013,
och kanske får vi också se en turboladdad version senare.

För första gången i klassen erbjuds ett antikollisionssystem liknande
Volvos City Safety. Det kallas City Emergency Braking och är aktiverat i
farter under 30 km/h. Systemet använder en lasersensor för att avgöra
om en krock är oundviklig och kan bromsa bilen till stillastående.

VW Up - den nya, billiga citybilen
Två specialversioner lanseras: Black och White. Volkswagen har inte avslöjat vad de får för utrustning.

Hur liten är Up?

(Längd/bredd/höjd i meter)
• Volkswagen Up: 3,54/1,64/1,48
• Volkswagen Polo: 3,99/1,70/1,49
• Toyota IQ: 2,99/1,68/1,50
• Toyota Aygo: 3,41/1,61/1,47

Up får en ovanligt lång hjulbas för en 3,54 meter lång bil (2,42 meter)
för att fyra personer ska kunna rymmas trots de små yttermåtten.
Dessutom har en ny 5-växlad manuell låda med 20 procent färre rörliga
delar än en konventionell låda utvecklats, och kylaren är placerad under
motorn istället för framför.

”För att hushålla med utrymmet, vore den ideala formen för en liten bil
en rektangulär låda. För Up kunde vi forma en sådan låda med mycket ren
och tilltalande design. En stark, liten bil med extremt korta överhäng,
lång hjulbas och stor spårvidd”, förklarar Klaus Bischoff, designchef på
Volkswagen.

VW Up - den nya, billiga citybilen
Hastighetsmätare i mitten, precis som i Volkswagens klassiska Bubbla.

Trots storleken blir bagageutrymmet 251 liter stort, och med baksätet
nedfällt växer utrymmet till 951 liter. I övrigt ser interiören ut att
vara välordnad och enkel. Färgpanelen kallas Dash Pad och ändrar
utseende beroende på utrustningsnivån.

Helt nytt blir också infotainmentsystemet, som kallas Maps + More. Här
har Volkswagen samarbetat med gps-tillverkaren Navigon för att samordna
navigation, telefonstyrning och underhållning i en enhet som kallas PID
(Personal Infotainment Device) och som kan tas bort ur bilen. Maps +
More innehåller även parkeringssystemet ParkPilot och möjlighet att
ladda ned appar från Volkswagen – och senare kanske även från
tredjepartsutvecklare.

Up lanseras på flera europeiska marknader med start i december 2011. Priserna börjar på omkring 100.000 kronor.

VW Up - den nya, billiga citybilen
Vad tycker du om designen? Kommentarsfältet är öppet!

• Fler detaljer om Volkswagen Up finns i nummer 18/2011 av auto motor & sport – finns att köpa i butiken eller här på sajten den 25 augusti!
• Bläddra igenom alla bilder nedan, eller klicka här för att se dem mer överskådligt.
• Vad tycker du om nya Up? Kommentarsfältet är öppet!

Annons
Annons
Rulla till toppen