SLK 55 AMG – med världens snålaste V8

Nu har vi fått de officiella bilderna på nya Mercedes SLK 55 AMG. Det blir en helt ny version av V8:an på 5,5 liter som ger 422 hk – 60 fler än hos föregångaren. Genom att stänga av cylindrar vid dellast har Mercedes skapat världens mest bensinsnåla V8-motor, hävdar man.
Annons

SLK 55 AMG – med världens snålaste V8
Att plocka ut 422 hk ur 5,5 liters motorvolym låter inte helt omöjligt. Förmodligen hade AMG kunnat trimma lite mer, men då hade SLK kommit farligt nära (förbi?) storebror SL. Och så kan man ju inte ha det…

Hur snål är då nya Mercedes SLK 55 AMG? Eftersom frågan
redan är väckt finns det ingen anledning att vänta med svaret: 8,4 l/100 km och
195 g/km i CO2-utsläpp, allt mätt enligt den standardiserade EU-cykeln (NEDC
combined). Det är en sänkning med inte mindre än 30 procent, jämfört med
föregångaren.

Att få en V8-motor på 5,5 liter att ”gå under litern” är
imponerande och skulle varit otänkbart för bara några år sedan, speciellt med
tanke på att den här motorn ger 422 hk vid 6.800 rpm och som mest 540 Nm vid
4.500 rpm. Det är för övrigt 60 hk mer än i föregångaren och det gör nya SLK 55
AMG till den mest kraftfulla någonsin. I den relativt lilla SLK-modellen ger
det en acceleration 0-100 km/h på 4,6 sekunder och toppfarten är elektroniskt
begränsad till 250 km/h.

Den nya motorn i Mercedes SLK 55 AMG baserar sig på
biturbomotorn AMG M157 som kom förra året och används i modeller som E 63 AMG,
CLS 63 AMG, S63 AMG och CL 63 AMG. Det är samma kortslagiga grundmotor med
borrning/slag på 98,0×90,5 millimeter och en motorvolym på 5.461 cc. Men i SLK
55 AMG heter motorn M152 och har egna topplock med direktinsprutning, eget
insug, förändrad ventilmekanism och motorblock samt annorlunda oljesystem.
Start/stopp-tekniken är densamma som på storebror M157.

SLK 55 AMG – med världens snålaste V8
Föraren kan välja karaktär på bilen och med symbolen ”ECO4”, eller ”ECO8”, får man snålkörning med fyra eller åtta cylindrar. Det finns två prestandalägen, ”S” (Sport) och ”M” (Manual), där start/stop funktionerna alltid är bortkopplade. Transmissionen är den beprövade 7G-Tronic.

Det som gör sugmotorn M152 så pass bränslesnål är att den
vid behov kan stänga av cylindrarna två, tre, fem och åtta. Med hydraulisk
hjälp öppnas inte ventilerna på dessa fyra cylindrar mellan 800-3.600 rpm och
då ger motorn som mest 230 Nm, fullt tillräckligt för de flesta körsituationer.
Men behövs mer kraft aktiveras alla åtta cylindrarna med en reaktionstid på 30
millisekunder.

Motorblocket är i aluminium, som brukligt hos Mercedes, med
ingjutna Silitec-cylinderfoder. Cylindrarna honas med en speciell teknik som
säkerställer att man får ett perfekt runt hål och den smidda vevaxeln hålls på
plats med lageröverfall i gjutjärn. På vevaxeln finns givare som håller reda på
i vilken position motorn stannade och ”rätt” cylinder får bränsle för att
snabbast möjligt starta motorn (alltid med åtta cylindrar aktiverade) efter
stillastående.

För första gången hos AMG använder man sig av öppningsbara
ventiler i sportavgassystemet. Det finns en längre och en kortare väg för
avgaserna och under 2.000 rpm används alltid den mera väldämpade (längre)
sträckan. Men sedan kan ventilen gradvis öppnas vid gaspådrag och med full
trottelöppning är också avgasventilen fullt öppen – vilket förstås gör att
ljudupplevelsen från V8:an kan avnjutas till fullo. Fler detaljer om motorn kan man se i Mercedes video, som finns längre ner på sidan.

SLK 55 AMG – med världens snålaste V8
Trots att V8:an har 60 extra hk jämfört med föregångaren har bränsleförbrukningen sjunkit med 30 procent. Duktigt jobbat av AMG

På både in- och utsida av Mercedes SLK 55 AMG hittar vi små
designmässiga blinkningar till SLS (Måsvinge). Grillen på AMG-fronten är ett
exempel, de fyra luftutblåsen ett annat. Mörka strålkastare fram och bak är
standard på SLK 55 AMG, liksom AMG-sportratt. Sitter det en treekrad ratt klädd
i nappa har bilen förmodligen utrustats med ”AMG Handling package” vilket
innehåller hårdare chassi, diffbroms i bakaxeln samt kompositskivor för
frambromsarna.

De som vill göra sin Mercedes SLK 55 AMG personlig har många
alternativ och flera ”färdiga” paket, speciellt för inredningen. Flera olika
skinnklädslar, strikt svart pianolack eller kolfibertema är bara några exempel.
Ett stort paket med exklusiva detaljer heter ”Edition 1”, liknande det på C 63
AMG Coupé och CLS 63 AMG. Det elektroniskt justerbara taket, ”Magic Sky
Control
” (som styr ljusinsläppet från svart till transparent), har vi nämnt
förut och är förmodligen något som inte många kan motstå – om bara plånboken
tillåter.

Publik premiär blir det för Mercedes SLK 55 AMG
Frankfurtsalongen i september. Under första kvartalet nästa år börjar
leveranserna. När vårsolen tittar fram kan ägarna testa de nya ”plastvingar” som
sitter i bakkant på bågarna vid nackstöden. De ska rikta fartvinden förbi
förare och passagerare, återstår att se hur bra de fungerar i praktiken. Sammanlagt 36 bilder finns i bildspelet nedan, klicka på pilarna för att komma igång eller direkt på denna länk.

Annons
Annons
Rulla till toppen