Nya Porsche 911 – bättre på allt!

Snålare, rymligare, lättare, starkare och roligare att köra. Nu är det äntligen fritt fram att berätta alla detaljer om nya Porsche 911, med internkoden "991". Dessutom vet vi att Porsche inte bara skryter – vi har åkt i bilen och kan berätta hur den känns.

Porsche 911 991 front

Nya 911 Carrera och Carrera S har både bättre prestanda och högre effektivitet . Båda versionerna nöjer sig nu med klart under 10 liter per 100 km. Bränsleförbrukning och koldioxidutsläpp har minskats med upp till 16 procent jämfört med föregångaren. Start/stopp är nu standard, liksom världens första sjuväxlade manuella växellåda. Transmissionen tillåter även så kallad "segling", det vill säga att bilen frirullar vid gasavslag (minns Saab 2-takt!).

Man kan ju verkligen börja fundera över hur länge Porsche kan förbättra sin klassiska sportbilsikon. Nu är det dags för sjunde generationen 911 – eller sjätte, beroende på hur sträng man är vid räkningen. Internkoden är 991 (inte 998 som många trodde) och ännu en gång tar Porsche ett rejält kliv. Nya 911:an är lättare, starkare, rymligare, roligare på vägen och dessutom betydligt snålare än förut.

Innan chefsdesigner Michael Mauer städade sitt skrivbord hos Saab och flyttade till Zuffenhausen för jobbet hos Porsche var förra generationen (997) långt gången. Men den nya 911:an är helt och hållet en bil som tagits fram under Mauers ledning. Som vi ser är det en ganska försiktig evolution där man har behållit de runda huvudstrålkastarna och egentligen inte hittat på något nytt, spektakulärt som särskiljer 991 från sina föregångare. Men tittar man en extra gång ser man att fronten sitter lite högre, varselljusen med lysdioder är större och även i baklamporna hittar vi LED-ljus.

Rent fysiskt växer 911:an några centimeter på längden (från 4.435 till 4.491 mm) men den stora förändringen är hjulbasen som nu vuxit med 100 millimeter (245 centimeter), alltså ungefär som mittmotormodellerna Boxster/Cayman. Nya 911:an är också 65 millimeter bredare (1.873 mm) och 11 millimeter lägre (1.299 mm). Karossen är tillverkad av en mix av både aluminium och stål vilket sänkt vikten med 45 kilo, jämfört med föregångaren.

Porsche 911 991 bak rear

Det är inga stora skutt som chefsdesigner Michael Mauer tagit med sin version av klassiska 911:an. Men tittar man noga är det många detaljer som skiljer. Det längre hjulavståndet och de stora fälgarna (upp till 20 tum) märks också. Bakvingen fälls upp i landsvägsfart, precis som förut.

De två huvudversionerna Carrera och Carrera S får vidareutvecklade, sexcylindriga boxermotorer. "Instegsmodellen" Carrera får en mindre motor på 3,4 liter (tidigare 3,6 liter) men blir ändå starkare med en toppeffekt på 350 hk. Carrera S får motorvolymen 3,8 liter och här är toppeffekten nu uppe i jämna 400 hk.

Trots högre trimningsnivå har Porsche ändå lyckats sänka bensinförbrukningen på sina 911-motorer. Med sjustegad PDK-låda (som är tillval) anges förbrukningen på Carrera till 8,2 l/100 km enligt NEDC-cykeln, CO2-utsläppet blir 194 g/km och det är första gången som en 911 kommit under 200-gränsen. Carrera S har en förbrukning på 8,7 l/100 km med PDK-lådan och här är koldioxidutsläppet 205 g/km. Jämfört med sina föregångare är det en förbättring med 1,6 respektive 1,5 l/100 km.

För första gången erbjuds en sjuväxlad manuell låda som standard, vilket Porsche hävdar är en världspremiär bland personbilar. Den sjustegade PDK-lådan finns kvar som automatiskt alternativ. PDK och Sport Chrono paketet är som vanligt snabbast, prestandamässigt, och här hävdar Porsche att Carrera S klarar 0-100 km/h på 4,3 sekunder och kan sänka den siffran till imponerande 4,1 sekunder med intryckt "Sport Plus".

Motsvarande siffror för "vanliga" Carrera är 4,6 sekunder med PDK och endast 4,4 sekunder om man trycker in "Sport Plus". Porsche brukar snarare "underdriva" än överdriva när det gäller prestandasiffror och det är verkligen imponerande att en tvåhjulsdriven 911:a nu är nere och nosar på 4-sekundersgränsen.

Porsche 911 991 inredning interior

Inredningen påstods bli väldigt lik Panamera, men nog har nya 911:an fått ett eget stuk på designen? Och jodå, nyckeln sitter till vänster!

Väghållningen är bättre, hävdar Porsche, och vi tror dem efter att ha varit med på de sista och avslutande testerna. Det kan du läsa mer om i nummer 18 av auto motor & sport, som ligger i kiosken från och med 25 augusti. 911:ans projektledare August Achleitner berättar att nya 991 blir väsentligt snabbare än 997, cirka 15 sekunder på Nürburgring. För första gången får 911:an de aktiva krängningshämmarna "Porsche Dynamic Chassis Control" (PDCC) och det ger både bättre komfort och stabilitet.

Försäljningen startar samtidigt med den publika premiären på Frankfurtsalongen och de första leveranserna till kund ska börja 3 december. Priserna i Sverige har vi inte fått ännu men i Tyskland ska Carrera starta på 88.000 euro och Carrera S på 102.400 euro (inklusive moms). Stora bilder finns i bildkarusellen nedan (klicka på pilarna) eller hoppa direkt dit via denna länk. Klicka på "Bildinfo" för att kunna se bilden i hög upplösning.

Wow, det här ser riktigt bra ut. Jag är imponerad av nya 911:an, precis vad jag hoppats på!
598
57