Land Rover Defender – född på nytt

Med DC100 Concept vill Land Rover visa en möjlig väg för att ersätta en av bilindustrins största ikoner – Defender. Men designen verkar inte huggen i sten utan Land Rover vill ha en diskussion om nya Defender – vad tycker ni?
Annons

Land Rover Defender – född på nytt
Land Rover konceptbil visas i Frankfurt och därmed startar diskussionen – är det så här nya Defender ska se ut?

Hur ska man ersätta en ikon? Det finns inte många
bilmodeller
som fått leva i flera decennier men de som gjort det har utvecklats
mycket försiktigt. Klassiska Jeep (Wrangler) ser i stort sett ut som den gjorde
på 40-talet och Porsche har inte vågat ändra allt för mycket på sin 911:a.

Land Rover står inför ett liknande dilemma då gamla Defender
är väldigt föråldrad och nya generationen måste ta ett rejält tekniksprång.
Samtidigt får man inte förlora den unika karaktären och oömma charm som ett
riktigt bra bruksfordon har. Nya Defender måste bli lättare, snålare och
framför allt smartare (läs: billigare) att producera.

Trevligt nog verkar Land Rover vilja ha en dialog med sina
kunder för den konceptbil som vi ser här på bilderna – och som förstås ställs
ut på Frankfurtsalongen – ska ses som en påbörjad diskussion. Konceptbilen
”DC100 Concept” är inte färdig för serieproduktion, utan starten på en fyra år
lång process som ska mynna ut i den nya generationen Defender.

”Att ersätta en ikon som Defender är en av de största
utmaningarna som vi designers stått inför. Det är en modell som inspirerat och
berört människor över hela världen,” säger chefsdesigner Gerry McGovern.

Land Rover Defender – född på nytt
Ska en Defender har stötfångare i plast? Tveksamt, eller hur? Det som inte går att fixa med en hammare, skruvmejsel eller rörtång på en Defender får anses som onödigt – eller är det dags att lämna hardcorelinjen?

Enligt Land Rovers varumärkeschef John Edwards kan man dela
upp den globala suvmarknaden i tre kategorier: ”Luxury, Leisure and
Utility”. Något som vi kan översätta till Lyx, Fritid och Bruksfordon. Den
lyxiga kategorin täcker man med Range Rover och där säljs det cirka två
miljoner bilar per år. Fritidssegmentet omfattar åtta miljoner och där har man
Freelander väl placerad. Försäljningen av antalet bruksfordon uppskattar Land
Rover till drygt tre miljoner fordon och där behövs det alltså en ny Defender.

Att en ny Defender behövs är uppenbart,
förra året såldes inte ens 20.000 bilar och varumärket har ingen hög status
jämfört med de tillförlitliga konkurrenterna från Japan.

Den tekniska plattformen för nya
Defender kan se ut på flera sätt. Land Rover kan välja att bibehålla nuvarande
grund, kallad ”T5”, vilket skulle kräva få investeringar. Eller så satsar man
på något helt nytt och får därmed bättre egenskaper men också större krav på
forskning och teknikinvesteringar.

Nästa stora fråga för Land Rover är var
man
ska producera den nya generationen Defender. I Storbritannien mejslas nu de
tre fabrikerna som producerar Jaguar, Land Rover och Range Rover ut till att
specialisera sig på olika områden. Defender skulle kunna produceras i
Storbritannien men kan lika gärna hamna i Indien, Kina eller Brasilien – de marknader
där tillväxten är stor för den här typen av modeller. Produktionen ska starta 2015 och tills dess är det en del tuffa beslut som måste tas.

Annons
Annons
Rulla till toppen