Land Rover Defender – född på nytt

Med DC100 Concept vill Land Rover visa en möjlig väg för att ersätta en av bilindustrins största ikoner – Defender. Men designen verkar inte huggen i sten utan Land Rover vill ha en diskussion om nya Defender – vad tycker ni?

Land Rover Defender DC100 Concept

Land Rover konceptbil visas i Frankfurt och därmed startar diskussionen - är det så här nya Defender ska se ut?

Hur ska man ersätta en ikon? Det finns inte många bilmodeller som fått leva i flera decennier men de som gjort det har utvecklats mycket försiktigt. Klassiska Jeep (Wrangler) ser i stort sett ut som den gjorde på 40-talet och Porsche har inte vågat ändra allt för mycket på sin 911:a.

Land Rover står inför ett liknande dilemma då gamla Defender är väldigt föråldrad och nya generationen måste ta ett rejält tekniksprång. Samtidigt får man inte förlora den unika karaktären och oömma charm som ett riktigt bra bruksfordon har. Nya Defender måste bli lättare, snålare och framför allt smartare (läs: billigare) att producera.

Trevligt nog verkar Land Rover vilja ha en dialog med sina kunder för den konceptbil som vi ser här på bilderna – och som förstås ställs ut på Frankfurtsalongen – ska ses som en påbörjad diskussion. Konceptbilen "DC100 Concept" är inte färdig för serieproduktion, utan starten på en fyra år lång process som ska mynna ut i den nya generationen Defender.

"Att ersätta en ikon som Defender är en av de största utmaningarna som vi designers stått inför. Det är en modell som inspirerat och berört människor över hela världen," säger chefsdesigner Gerry McGovern.

Land Rover Defender DC100 Concept

Ska en Defender har stötfångare i plast? Tveksamt, eller hur? Det som inte går att fixa med en hammare, skruvmejsel eller rörtång på en Defender får anses som onödigt - eller är det dags att lämna hardcorelinjen?

Enligt Land Rovers varumärkeschef John Edwards kan man dela upp den globala suvmarknaden i tre kategorier: "Luxury, Leisure and Utility". Något som vi kan översätta till Lyx, Fritid och Bruksfordon. Den lyxiga kategorin täcker man med Range Rover och där säljs det cirka två miljoner bilar per år. Fritidssegmentet omfattar åtta miljoner och där har man Freelander väl placerad. Försäljningen av antalet bruksfordon uppskattar Land Rover till drygt tre miljoner fordon och där behövs det alltså en ny Defender.

Att en ny Defender behövs är uppenbart, förra året såldes inte ens 20.000 bilar och varumärket har ingen hög status jämfört med de tillförlitliga konkurrenterna från Japan.

Den tekniska plattformen för nya Defender kan se ut på flera sätt. Land Rover kan välja att bibehålla nuvarande grund, kallad "T5", vilket skulle kräva få investeringar. Eller så satsar man på något helt nytt och får därmed bättre egenskaper men också större krav på forskning och teknikinvesteringar.

Nästa stora fråga för Land Rover är var man ska producera den nya generationen Defender. I Storbritannien mejslas nu de tre fabrikerna som producerar Jaguar, Land Rover och Range Rover ut till att specialisera sig på olika områden. Defender skulle kunna produceras i Storbritannien men kan lika gärna hamna i Indien, Kina eller Brasilien – de marknader där tillväxten är stor för den här typen av modeller. Produktionen ska starta 2015 och tills dess är det en del tuffa beslut som måste tas.

Land Rover står inför ett vägval, men jag tycker att konceptbilen visar rätt väg för en ny Defender!
186
403