Saab fick nej till rekonstruktion

UPPDATERAD. Tingsrätten godkänner inte Saabs ansökan om rekonstruktion, det meddelades idag torsdag. Därmed är läget mycket osäkert – ska Saab själva lämna in en konkursansökan eller gör fackförbunden det? Eller har vd Victor Muller en ”Plan C” redo?
Annons

Saab fick nej till rekonstruktion
Victor Muller hade den tunga uppgiften att informera personalen i onsdags om att det inte finns några pengar för att betala ut lönerna. Nu ser läget onekligen dystert ut, finns det en ”Plan C” redo?

Saab får inte sin ansökan om rekonstruktion beviljad.
Beskedet kom
på utsatt tid, klockan 14.00. Frågan om rekonstruktion har utretts
av Vänersborgs tingsrätt, företrädda av tingsrättens högste chef, lagmannen
Gunnar Krantz, samt rådmännen Patrick Baersel och Cecilia Tisell. Underlaget
för de tre företagen Saab Automobile, Saab Automobile Powertrain AB och Saab
Automobile Tools AB har omfattat ett 15-tal sidor.

Ett av de skäl som tingsrätten anger i sin motivering är att Saabs varumärke lidit allt för mycket skada under den tid som produktionen stått still. Vänersborgs tingsrätt ser inga möjligheter att en rekonstruktion kan få tillbaka lönsamheten i företaget och de utlovade pengarna från kinesiska delägare har inte synts till. Tingsrätten sa också att Saabs underlag var allt för knapphändigt, något ytterligare material har tingsrätten inte begärt in då underlaget ska vara tillfäckligt när det lämnas in.

”Saabs kärnverksamheten är att tillverka och sälja bilar,” sa tingsrättens Gunnar Krantz. ”För att bedöma om
rekonstruktion kan lyckas måste man titta på det som hänt tidigare. Produktionen har stått stilla länge och det har
försvårat Saabs kärnverksamhet,” sa Gunnar Krantz till media.

Beskedet från Vänersborgs tingsrätt innebär att Victor
Muller, vd för Saab Automobile, nu får sätta igång den ”Plan C” som han nämnde
under onsdagens presskonferens men inte ville beskriva i detalj.

Från fackets sida har man väntat i det längsta på en
finansiell lösning från Saabs företagsledning men tålamodet är nu definitivt på
väg att ta slut. Både Unionen och IF Metall har i uttalande till media sagt att
ett nej till rekonstruktion bör innebära att Saab själva lämnar in en
konkursansökan – istället för att facket ska göra det (på grund av uteblivna
löner).

Men Saab kan också välja att överklaga beslutet från
Vänersborgs tingsrätt till hovrätten. Det ger en liten tidsfrist som i bästa
fall kunde innebära att man får mera konkreta besked från de kinesiska,
blivande delägarna Pang Da och Youngman – som i sin tur väntar på godkännande
från myndigheten NDRC, ”National Development and Reform Council”.

Även en konkurs är en typ av rekonstruktion där en
konkursförvaltare får utreda vad som kan avyttras, drivas vidare i ny form och därmed betala de skulder
som Saab Automobile har.

Företagsledningen började sin presskonferens kring tingsrättens beslut klockan 15.30. I ett kortfattat pressmeddelande sa Saab Automobile tidigare att man ska överklaga tingsrättens beslut – alltså går frågan vidare till hovrätten.

Vid presskonferensen upprepade Victor Muller att man ska överklaga beslutet och nu göra ett bättre underlag. Muller uttryckte även sin förvåning över tingsrättens beslut och ifrågasatte hur tingsrättens delegater kunde veta saker som han själv inte känner till – till exempel att varumärket skulle ha försämrats till den nivå där en fortsättning är omöjlig.

På frågan om chansen/risken för att fackförbunden nu använder sin möjlighet att kräva företaget i konkurs sa Muller att han inte ska tala om för facket vad de ska göra, det är helt och hållet deras beslut. ”Men jag ska givetvis hålla dem väl underrättade om vad företagsledningen gör och vilken tidsram som gäller.” Fackförbunden hade inga omedelbara svar på vad nästa steg blir, direkt efter presskonferensen.

Den formella gången är nu att Saab får söka ett prövningstillstånd hos hovrätten. De skäl Saab kan ange är att man blivit felaktigt behandlade, eller att tingsrätten saknat information – som man kan tillföra hovrätten. Får Saab detta prövningstillstånd går ärendet vidare till bedömning hos hovrätten som får besluta om Saab Automobile ska få tillstånd till rekonstruktion. Det är alltså inte på något sätt självklart att tingsrättens beslut går att överklaga hos hovrätten, men besked om detta dröjer sannolikt någon vecka.

Alrik kommenterar: Slutet?

Saab har slingrat sig från sitt öde likt en katt som försöker slippa att bli duschad. Eller?
Muller tog från början sats med en massa energi och långtradarlass av optimism. Med på tåget var all världens Saabfans och de anställda.
Äntligen skulle lilla Saab stå på egna ben. Äntligen!
Men alla var vi tveksamma till att pengarna skulle räcka, utom Muller som var tvärsäker på den punkten. Och jag hoppades att han skulle få rätt. Kanske skulle man kunna tuffa igång och sakta öka …
Det började bra med start av fabriken, mycket publicitet, nya 9-5, 9-4, kontrakt med BMW, taggade Saabanställda och elbilsprojekt … Jag hoppades verkligen.
Men det kostade för mycket att starta fabriken, det tog för mycket tid och pengar att få återförsäljarna på benen och nya 9-5 dröjde för länge. Försäljningen tog aldrig fart. Det fanns för lite pengar.
Antonov fick aldrig godkänt – varför? Regeringen var heller aldrig riktigt intresserad – eller?
Nu har turerna varit så många och fabriken stått stilla så länge att konkurs är det enda rimliga. Jag kan inte förså hur Muller tänkt när han låtit fabriken stå stilla, med full bemanning på avlöningslistan.
Muller säger att han fortfarande har krokar ute. Och hoppet är det sista som överger Muller.
Teoretiskt sett kan Saab och dess anställda fortfarande ha ett värde för kinesiska företag som vill komma över teknologi. Att sedan Saab som varumärke ska överleva ter sig just nu lika otroligt som att en katt överlever ett fall på tio våningar.

Annons
Annons
Rulla till toppen