Honda Civic är något av ett fenomen i bilbranschen. Den lanserades 1973 och långt över 16 miljoner exemplar har sålts världen över. Generation åtta introducerades 2008 och skiljde sig rejält från föregångarna med sina raketformade dörrhandtag och trekantiga avgasutblås.
Nu är det dags för avbytning, och även om designen på generation nio blir något mer nedtonad och sansad rör det sig definitivt inte om en anonym och intetsägande design, som under 1990-talet. Grunddesignen finns kvar från förra generationen, men Honda har lyckats uppdatera detaljerna för att få modellen att kännas mjukare i linjerna och betydligt modernare.
Instegsmotorerna blir bensindrivna 1,4 i-VTEC med 100 hk, och 1,8 i-VTEC med 142 hk. 1,4-litersmotorn drar 5,2 l/100 km och 1,8-litersmotorn drar 5,8 l/100 km. Automatlåda finns som tillval till den större bensinaren, men ingen av dem blir miljöklassad. Det blir däremot dieselmotorn från Accord, 2,2 i-DTEC med 150 hk. Den drar 4,2 l/100 km och släpper ut 110 g/km. En mindre 1,6-litersdiesel följer senare.
Instrumentpanelen har två ”nivåer” med både digitala
och analoga mätare. Utrymmena ska ha förbättrats rejält trots att hjulbasen kortats med tre centimeter, och
kvalitetskänslan ska ha höjts ett snäpp. Civic kommer även fortsättningsvis att tillverkas i brittiska Swindon.
Nya Civic står hos svenska handlare sent 2011 eller tidigt 2012. Priserna är ännu inte officiella.