”Jag önskar att Saab fick tillbaka magin”

På plats i Frankfurtsalongen hugger vi Fords globala marknadschef Jim Farley och får veta en del om de nya modellerna. Men Jim är orolig och vill veta: ”Hur går det med Saab?”
Annons

”Jag önskar att Saab fick tillbaka magin”
Auto motor & sports Pär Brandt fick en pratstund med Jim Farley, marknadschef på Ford och med en lång och mycket framgångsrik karriär – bland annat hos Toyota i USA.

Jim Farley har jobbat på olika chefsposter inom bilindustrin
i över 20 år, framför allt hos Toyota i USA, och är nu en av de mäktigaste personerna inom Fordkoncernen. Jim
är nämligen chef över marknad och den globala försäljningen – och är det något som räknas
inom Ford så är det siffror, bra siffror!

Jag öppnar frågestunden med att fråga Jim Farley om han läst
Bob Lutz senaste bok om bilindustrin och hans ”hat” över alla räknenissar som
fått styra allt för länge. Just ”beancounters” är något som Ford är kända för
att ha gott om.

”Visst har jag läst Bob Lutz bok,” säger Jim Farley,
”allihop faktiskt. Jag håller med om mycket men vet inte riktigt hur det varit
hos GM, det kan jag inte säga något om. Men hos Ford har vi ekonomer som ser
till att du håller budget och lever upp till målen – visst är det så.”

”Men om det är något vi lärt oss i både USA och Europa så är
det att du måste investera för att skörda,” fortsätter Jim Farley. ”Kunderna
måste verkligen få något, egenskaper eller prestanda, för att de ska betala.”

Efter att ha sålt av i stort sett alla varumärken – inklusive
Volvo – är man nu långt inne i den förändringsprocess som kallas ”One Ford”,
utstakad av vd Alan Mulally. Det fokuserar utvecklingsresurserna och snart ska
vi få se en fullständig bredsida av modellnyheter.

”Inom de närmaste två åren ska vi lansera 25 helt nya eller
kraftig omarbetade modeller” berättar Jim Farley. ”Ska du fortsätta att vara
framgångsrik gäller det att ha nya och fräscha produkter.”

”Jag önskar att Saab fick tillbaka magin”
Ford Evos Concept sägs vara ett smakprov på det som komma skall. Inom fyra månader ska Ford visa den seriemodell som blir först ut med det nya formspråket. Evos Concept finns utställt i Frankfurt.

I nästkommande nummer av auto motor & sport ska vi ha en
längre intervju med Jim Farley om det nya som kommer och hur den amerikanska
marknaden genomgått en oväntad förändring. Men innan vi skiljs åt tar Jim
Farley mig i kavajärmen och ser bekymrad ut: ”Du som är svensk journalist, hur
går det egentligen med Saab, vad tror du?”

Jim Farley berättar att han följt utvecklingen hos Saab de
senaste åren och säger med smärtsam ton att det mer och mer blivit som ett
grekiskt drama, bara elände och alla dör på slutet – typ.

Något som Jim Farley verkligen beklagar:

”Du vet, när Saab 99 och 900 Turbo kom på slutet av 70-talet
och 80-talet var det bilar som helt förändrade mig – och många andra i USA. På
den tiden var en BMW det coolaste som gick att köpa och de flesta amerikanska
bilmodeller var tråkiga – sen kom Saab Turbo och ändrade allt. Plötsligt insåg
man att turboladdade motor var grejen, precis samma teknik som vi nu har i våra
EcoBoost-motorer.

”Jag skulle verkligen önska att Saab får tillbaka en del av
den där magin,” avslutar Jim Farley. ”Och att de överlever, förstås.”

Annons
Annons
Rulla till toppen