BMW-tunaren Alpina slår på stort – för bara någon vecka sedan lanserades B6 Biturbo som baseras på 650i. Samtidigt har BMW nyligen lanserat en mängd nya motorer till 5-serien, bland annat en ny instegsmodell på bensinsidan med turbo och toppmodellen på dieselsidan, 535d, har numera 300 hk och maffiga 600 Nm.
Alpina lanserar därför D5 Biturbo, som baseras på BMW 535d. Den raka dieselsexan har dubbla turbo med variabel turbingeometri, och Alpina har skruvat upp effekten till hela 350 hästar! Tyvärr har Alpina inte offentliggjort uppgiften om vridmomentet – ska vi gissa på 700 Nm?
Maxeffekten levereras vid 4.000–4.200 r/min och
kraften skickas till bakhjulen via en 8-växlad automatlåda från ZF som
Alpina döpt till Switch-Tronic. Växellådan har ett ”snålläge” (Eco Pro)
samt ett sportläge och start/stopp-system. Trots att motorn har en
litereffekt på 117 hk stannar den officiella förbrukningssiffran på 6,2
l/100 km, eller 6,5 l/100 km för Touringmodellen. Det motsvarar ett
koldioxidutsläpp på 165 respektive 172 g/km.
Accelerationen 0–100
km/h tar 5,2 sekunder, toppfarten är 270 km/h och bromsarna har
uppdaterats med ventilerade skivor som mäter 374 mm fram och 345 mm bak.
20-tumshjul med Michelin Pilot Super Sport-däck samt aktiv fjädring
(Drive Performance Control) är standard.
Som vi vet planerar BMW en dieselmodell strax under M5.
Den kommer förmodligen heta M550d xDrive och får fyrhjulsdrift. Kanske
kan Alpina D5 Biturbo fungera som en förhandsvisning av vad som komma
skall…?