Robert Bosch fyller 150 – företaget 125 år

För exakt 150 år sedan, torsdagen 23 september 1861, föddes Robert Bosch. Han var en innovativ och filantropisk företagsledare som fick sitt företag raserat i två världskrig, men verksamheten levde ändå vidare och i år fyller Robert Bosch GmbH 125 år.
Annons

Robert Bosch fyller 150 – företaget 125 år
Vi hittade inget årtal till den här bilden men gissar på sent 20-tal eller tidigt 30-tal. Robert Bosch har under 20-talet byggt upp ett företag med 15.000 anställda och verksamheten går lysande, vilket innebär att han kan skänka stora belopp till skolor och sjukhus.

Idag är Robert Bosch GmbH ett av världens största, privata
företag med cirka 300.000 anställda. Men som i så många andra fall var det en
blygsam start för företagandet 1886 då Robert Bosch bara hade två medarbetare. Men
innan dess hade Robert Bosch utbildat sig och vetgirigheten gjorde att han 1884-1885
arbetade i USA och insöp både teknisk utveckling och politiskt styrelseskick.
Robert Bosch jobbade bland annat för Thomas Edison, en man som också fick en
och annan lysande snilleblixt.

Tillbaka i Tyskland 1886 startade Robert Bosch ”Werkstätte
für Feinmechanik und Elektrotechnik” i Stuttgart med sina två anställda.
Stuttgart var vid denna tid, som vi tidigare berättat, ett tekniskt centrum där
även Mercedes Benz (också 125 år i år) etablerade sig och tekniska genier som Ferdinand Porsche
arbetade. Redan 1922 började Robert Bosch utveckla dieselkomponenter och den
första personbilsdieseln kördes som prototyp 1927, 1938 satte Mercedes den
första dieselbilen i produktion.

Robert Bosch GmbH utvecklades till ett innovativt företag
som lyckades kommersialisera sina egna och andras uppfinningar. Inte minst
försedde Bosch den växande fordonsindustrin med viktiga komponenter som till
exempel magnettändningen (1887), tändstift och senare även dieselkomponenter.
Den innovativa drivkraften har fortsatt ända in i modern tid och Robert Bosch
GmbH är ett av de företag som genomför flest patent, oftast runt 3.000-4.000
per år.

Robert Bosch fyller 150 – företaget 125 år
Camille Jenatzy körde 1903 en Mercedes i ”Gordon Bennett Race” på Irland. Jenatzy vann tävlingen med en magnettändning från Bosch, vilket redan då visade att man med framgångar inom motorsport kunde visa på hög kvalité och tillförlitlighet.

Det framgångsrika företaget skapade medel för Robert Bosch
som han delade med sig till inte minst skolväsende och sjukvård. Robert Bosch
var en tidig kosmopolit som bland annat försökte bidra till en bättre
grannsämja mellan Tyskland och Frankrike (vilket, som vi vet, inte lyckades
fullt ut). Robert Bosch verkade också aktivt mot nationalsocialismens
framväxt under 30-talet och de antijudiska utrensningar som följde efter att
Adolf Hitler tog makten i Tyskland. Men precis som de flesta andra företag
ställde Bosch ändå upp i krigsansträngningarna från 1939 till 1945, inklusive
användandet av tvångskommenderade krigsfångar, något som fick till följd att 70
procent av alla produktionsanläggningar i Tyskland var sönderbombade vid krigsslutet.

Robert Bosch dog själv 12 mars 1942 och ”slapp att se
eländet” som det senare formulerades i hans biografi. Men andan i hans företag
och ledarskap levde vidare, vilket bland annat ledda till att flera personer
med anknytning till Robert Bosch tog aktiv del i det misslyckade mordförsöket
på Adolf Hitler 20 juli 1944. Flertalet av dessa fängslades, torterades och
mördades. Robert Boschs efterträdare, Hans Walz, lyckades dock hålla sin
medverkan hemlig för Gestapo och han kunde fortsätta att leda företaget fram
till krigsslutet.

Hans Walz hölls internerad i två år av amerikansk militär
men kunde sedan starta återuppbyggnaden av Bosch GmbH. Det var inte förrän
flera decennier senare som Hans Walz och andra personer inom Bosch GmbH fick något
erkännande
för de ansträngningar som gjorts för att rädda judar undan nazismen.

Robert Bosch fyller 150 – företaget 125 år
Ännu en bild där vi saknar årtal med gissar på sent 30-tal eller tidigt 40-tal. Robert Bosch gick bort 1942 och slapp på det viset se sitt företag ödeläggas ännu en gång av ett våldsamt världskrig. Han slapp också se flera av sina vänner och kollegor mördas efter det misslyckade attentatet mot Hitler 1944.

Under 50-talet sköt bilindustrin fart igen och Bosch GmbH
var tidiga med att vidareutveckla de första elektroniska komponenterna, precis
som man innan kriget varit drivande i övergången från magnettändning till
batteritändning. Elektronisk styrning av spänningsnivån i generatorer,
bränsleinsprutning och elektroniska tändsystem verkar självklart för oss idag
men var ”hypermodernt” på 50-talet och början av 60-talet.

Utvecklingen av personbilsdieslar fortsatte parallellt men
tog rejäl fart först på 70-talet då Volkswagen erbjöd diesel till Golf. Under
80- och 90-talen blev elektroniskt styrd dieselteknik etablerad och bilarna
blev allt snålare, starkare och fick bättre gångkultur.

Den tekniska utvecklingen av fordonskomponenter, ”automotive history”,
hos Bosch
går att läsa genom att klicka på länken och få hem ett pdf-dokument
på 84 sidor. På slutet av denna finns en trevlig ordlista med några milstolpar
hos Bosch som ABS (låsningsfria bromsar), ESP, halogenljus, lamdasensorn,
tractioncontrol och tändstift.

Annons
Annons
Rulla till toppen