Småbilen Chevrolet Spark lockar med fräck design och lågt pris, men den totala avsaknaden av körglädje drog ned betyget en del när vi provkörde förra året. Betyget blev ändå godkänt: Spark funkar fint för korta närtransporter.
Och nu blir den ännu bättre, eftersom Chevrolet lanserar en helt eldriven version på ”utvalda amerikanska marknader och ett fåtal europeiska marknader” med start 2013. De tekniska detaljerna är inte helt offentliggjorda, men litiumjonbatteriet kommer från Michiganbaserade A123 Systems och uppgifter om räckvidd, laddtid och elmotorns effekt följer senare, enligt Chevrolet.
”Spark EV erbjuder kunder som bor i städer och som har förutsägbara körmönster eller korta pendlarsträckor ett helt elektriskt alternativ. Spark EV är ytterligare ett steg i Chevrolets plan att erbjuda en rad eldrivna bilar för olika livsstilar och transportbehov”, säger Jim Federico, global chefingenjör för elbilar hos Chevrolet.
Något längre in i framtiden ligger konceptbilen EN-V, som visades upp
på Shanghaisalongen förra året. Då hade den GM-märke, men nu står det
alltså klart att bilen (?) hamnat under Chevrolets domän.
Chevrolet
EN-V är en tvåsitsig ”pod”, vilket skulle kunna översättas med
”kapsel”, och den ska erbjuda säker och utsläppsfri transport i världens
storstäder. Enligt GM kommer 60 procent av jordens befolkning bo i så
kallade ”megacities” år 2030. Räckvidden är fyra mil och laddning kan
ske direkt i ett vägguttag, men i övrigt är detaljerna få.