Peugeot 208 – bilder och fakta

Nu har vi äntligen fått fler uppgifter om helt nya Peugeot 208. Den sägs vara en modern tolkning av den körglada 205:an och vi tror Peugeot 208 kan bli det. Vikten har nämligen bantats med 173 kilo (!) och det ryktas redan om en vass GTI-version.

Peugeot 208

Peugeot 208 ersätter 207:an och får något försiktigare formspråk. Grillen och designen på strålkastarna inspireras av storebror 508. Ser inte vecken längsmed sidorna ut att vara hämtade från Opel Insignia...? Klicka på bilden för att hoppa till bildgalleriet.

Föregångaren 207 har sålts sedan 2006.

Alla biltillverkare vill göra populära bilmodeller som säljer bra – eller hur? Men det finns en inbyggd fara i att få till en riktig fullträff – den modellen måste sedan överträffas när nästa generation ska ta vid.

Ett exempel i bilhistorien – som vi av en händelse plockar fram just nu – är Peugeot 205. Ett körglatt, prisvärt litet utropstecken som man hade svårt att inte bli glad av. Vi vill inte alls "prata illa" om efterföljarna 206 och 207, men den där riktiga magin som 205:an frambringade har de inte förmått skapa. Kan i och för sig ha att göra med vår svaghet för rallymonstret Peugeot 205 T16 WRC Grupp B, speciellt i händerna på Ari Vatanen.

Uppgifterna var i början knapphändiga men har fyllts på under natten då lanseringen av nya Peugeot 208 egentligen var tänkt att starta först idag onsdag, 2 november. Men nu har vi fått fler bilder och fakta där vi bland annat kan utläsa att Peugeot gått mot trenden och gjort 208:an mindre än sin föregångare 207. Totallängden kryper precis ner under fyra meter – 3.960 mm – och det innebär att 208:an är 70 millimeter kortare än 207.

Höjden på Peugeot 208 är en centimeter lägre, 1.492 millimeter, men hjulbasen är densamma med 2.540 millimeter och det påstås att innerutrymmena förbättrats. Bagagerumsvolymen i Peugeot 208 har vuxit 15 liter jämfört med 207:an och är nu 285 liter. Både tre- och femdörrars kaross erbjuds vid lanseringen.

Vikten uppges ha bantats med 173 kilo, jämfört med motsvarande 207-modell! Den lättaste modellen väger 975 kilo. Imponerande, minst sagt, och den viktminskningen kommer förhoppningsvis att göra körupplevelsen så mycket roligare. Lanseringen av Peugeot 208 ska starta nästa vår med två bensinmotorer och fem dieslar att välja mellan. 

Peugoet 208

Panoramatak är ett vanligt tillval i Peugeots modellprogram. Instrumenten har placerats nära vindrutan och materialvalen ska kännas betydligt exklusivare än på 207:an. Klicka på bilden för att hoppa till bildgalleriet.

Som väntat är det bantade koldioxidutsläpp som gäller för nya Peugeot 208 och i snitt ligger man 34 g/km lägre jämfört med föregångaren 207. Flertalet av motoralternativen är utrustade med den senaste generationen av det som Peugeot kallar för "mikrohybridsystem", Stop&Start. Dieselmotorernas utsläpp börjar på 87 gram CO2/km med en bränsleförbrukning från 3,4 l/100 km och ingen av de fem dieselmodellerna släpper ut mer än 99 gram.

I nya 208 lanserar Peugeot en helt ny 3-cylindrig bensinmotorfamilj. Motorerna varierar mellan 1,0-1,2 liters motorvolym med CO2-utsläpp som startar vid 99 g/km och en bränsleförbrukning på 4,3 l/100 km.

I slutet på nästa år ska det även komma en Peugeot 208 RC med den välkända 1,6-liters turbomotorn som PSA lånar från BMW/Mini. Toppeffekten i Peugeot 208 RC sägs hamna kring 160 hk och specialmodellen RC Racing sägs hamna över 200 hk.

Inredningen i 208, som vi ser på bild ovan, har förbättrats med bland annat en mindre ratt, head-up display och en digital pekskärm som gör att "bilen och föraren blir sammankopplade på ett helt nytt sätt" enligt Peugeot.

Snyggt! Jag tycker Peugeot 208 verkar vara ett riktigt lyft jämfört med 207.
480
50