En helt ny generation Lexus GS presenterades i augusti och vi har redan hunnit provköra hybridmodellen GS 450h med 343 hästar och instegsmodellen GS 250 med 209 hästar. Men toppmodellen GS-F är under utveckling just nu, och enligt källor till brittiska Autocar rör det sig om en bil som ska utmana BMW M5 både i prestanda och köregenskaper.
Med största sannolikhet väljer Lexus att trimma ned den högvarviga V10-motorn från superbilen LFA från 4,8 till 4,6 liter. När motorn monteras i GS-F hamnar effekten troligen omkring 450 hästkrafter. Ironiskt nog har BMW nyligen valt att överge V10-spåret för M5, för att istället satsa på en dubbelturbomatad V8 på 560 hk.
När det gäller något mer vardagliga versioner av GS-modellen
fortsätter Lexus att vägra stoppa ned en dieselmotor i GS-modellen.
Lillebror IS finns tillgänglig med en fyrcylindrig dieselmotor, och
Jaguar lanserade en 2,2-litersdiesel i GS-konkurrenten XF under sommaren
2011. Enligt Lexus innebär dock hybridlösningen ”fler fördelar för
kunder som annars skulle valt en dieselmotor”.
”Om du letar efter
en dieselmotor, tror jag du köper ett annat märke. Vi har varit ett
tråkigt vardagsmärke länge. Om några av våra kunder inte gillar den nya
GS-modellens design, betyder det att vi gjort rätt. Omstarten av Lexus
som ett starkt varumärke börjar med den här bilen”, säger Andy
Pfeiffenberger, vicechef för Lexus Europa.
För att kompensera för
konkurrenternas dieseldrivna alternativ kommer Lexus lansera ytterligare
hybridalternativ ett snäpp under nuvarande GS 450h. Effekten hamnar
omkring 180 hästkrafter och koldioxidutsläppet ska ligga under 120 gram
per kilometer.