Hybridbilar farliga för fotgängare

Förare som kör hybridbilar löper 25 procent mindre risk att skadas i en krock än förare som kör vanliga bilar. Men för fotgängarna innebär de tysta hybridbilarna en stor fara på grund av den tysta framfarten.
Annons

Hybridbilar farliga för fotgängare
Nissan Leaf ger ifrån sig ett ”hummande” ljud i stadstrafik för att uppmärksamma fotgängarna och minska risken för olyckor.

För första gången någonsin har amerikanska Highway Loss Data Institute undersökt hur risken för en krock påverkas av om föraren kör en hybridbil eller inte. Resultatet? Förarna som åkte en personbil med hybriddrift löpte 25 procent mindre risk att dra på sig en skada i samband med en krock, jämfört med förare som kör ”vanliga” bilar.

”Hybridbilar är i genomsnitt tio procent tyngre än motsvarande standardbil utan hybriddrift. Den ökade vikten ger hybridbilarna ett övertag som de konventionella syskonmodellerna inte har”, säger Matt Moore som står bakom studien till Automotive News.

Highway Loss Data Institute undersökte 25 bilmodeller som både finns med hybriddrift och konventionell drivlina, och som var av årsmodellerna 2003 till 2011. Bilar som enbart finns med hybriddrift – exempelvis Toyota Prius och Honda Insight – togs bort ur studien. Institutionen påpekar samtidigt att resultatet kan påverkas av hur hybridbilarna körs – kanske har hybridförarna helt enkelt en lugnare körstil?

En annan studie från samma institut visar samtidigt att risken för att råka ut för en olycka som involverar en fotgängare ökar med 20 procent för hybridbilar, som ju ofta går helt på den tysta eldriften i stadsmiljöer. Amerikanska NHTSA (National Highway Traffic Safety Administration) arbetar just nu fram ett regelverk för hybridbilarna, som i framtiden måste ge ifrån sig ett ”hummande” ljud i låga farter för att varna fotgängarna. Ett sådant system är redan i bruk i Japan, och Nissan Leaf är ett exempel på helt eldrivna bilar som försetts med systemet.

Annons
Annons
Rulla till toppen