Alpina visar B6 Coupé och B3 GT3

Tyska BMW-tunaren Alpina satsar stort på Tokyosalongen. Förutom en coupéversion av B6 Biturbo lanseras även en tävlingsinspirerad version av BMW 3-serie – kallad B3 GT3.
Annons

Alpina visar B6 Coupé och B3 GT3
Maffiga B6 Biturbo Coupé gör 0–100 km/h på 4,4 sekunder och toppar 320 km/h. Som vanligt när det gäller Alpina kan kunden skräddarsy sin bil nästan utan begränsningar.

I september offentliggjordes Alpinas version av BMW 650i Cabriolet: B6 Biturbo Cabrio. På bilsalongen i Tokyo lanseras nu en coupéversion, logiskt nog kallad B6 Biturbo Coupé. För kunder som inte orkar vänta på BMW:s egen M6 kan Alpina B6 Biturbo Coupé säkert vara ett värdigt alternativ.

Alla vanliga kännetecken för en Alpina-tunad BMW är närvarande, inklusive de karaktäristiska 20-tumsfälgarna och ett aerodynamiskt bodykit. 4,4-liters-V8:an med dubbla turbo har trimmats till 540 hk och 700 Nm vid – ett ordentligt lyft från standardbilens 407 hk och 600 Nm. 8-stegad automatlåda från ZF (kallad Switch-Tronic) är standard liksom titanavgassystem från Acrapovic. 

Alpina visar B6 Coupé och B3 GT3
Frontsplitter, diffusor och bakspoiler i kolfiber kännetecknar en B3 GT3 jämfört med ”lillebror” B3 S Biturbo. Priset är satt till drygt 1,2 miljoner kronor.

Men det slutar inte där: Alpina visar dessutom upp en GT3-version av B3, som i sin tur baseras på E90-generationen av BMW 3-serie. Det rör sig inte om en renodlad tävlingsbil, utan om en trimmad B3 S Biturbo som tillverkas i begränsad upplaga om 99 exemplar.

Den raka TwinPower-sexan från Alpina B3 S Biturbo har trimmats till 408 hk vid 6.000 r/min och 540 Nm vid 4.500 r/min, vilket snabbar upp 0–100-tiden till 4,6 sekunder. Toppfarten ligger på 300 km/h. I standardutrustningen ingår justerbar fjädring, 19-tums lättviktsfälgar, uppgraderad bromssystem, sportratt i Alcantara och sportstolar från Recaro.

Annons
Annons
Rulla till toppen