Man kan ju tycka att Jeep Grand Cherokee SRT8 redan i originalutförande
är en rätt välutrustad suv. Den 6,4 liter stora Hemi-V8:an i Jeep Grand Cherokee
SRT8 kramar ur sig 465 hk och 630 Nm, tillräckligt för 0-100 km/h på 4,8
sekunder och hastighetsspärren slår i vid 250 km/h. Har man mer bråttom än så
är Porsche Cayenne Turbo med uppgraderingspaket (540 hk/750 Nm) ett något
snabbare alternativ, då går 0-100 km/h på 4,6 sekunder.
Men det finns de som måste ta sig fram snabbt, så här runt helgerna. Det
amerikanska tuningföretaget Hennessey Performance Engineering har därför tagit
fram en ny modell som bara ska tillverkas i en begränsad serie på 24 exemplar:
”HPE800 Twin Turbo Jeep Grand Cherokee SRT8”.
Hemimotorn har
fått växa till klassiska 426 kubiktum (7,0 liter, den finns att köpa som ”426 Hemi Crate Motor” hos
Mopar) och med dubbla turboaggregat som hjälp ökar effekten till 816 hk och
maximala vridet anges till 1.116 Nm vid 4.000 rpm. Det ska räcka för 0-60 mph
(96 km/h) på 3,1 sekunder och kvartsmilen avverkas på 10,9 sekunder med en
slutfart på 209 kmh.
Enligt företagets
grundare och vd, John Hennessey, är det en speciell målgrupp man haft i sikte
för HPE800 Twin Turbo Jeep Grand Cherokee SRT8:
”Vi har byggt
dussintals SRT8-Jeepar med 600-800 hk under de senaste fem åren, så vi har en
befintlig kundbas som vill uppgradera nya Jeep Grand Cherokee SRT8 till en ännu
högre nivå”, säger John Hennessey. ”Det här fordonet är konstruerat
för prestandaorienterade förare som bor i Aspen eller Moskva och vill vara
snabbast, oavsett väderlek.”
Listpriset för
HPE800 Twin Turbo Jeep Grand Cherokee SRT8 är satt till 235.000 dollar, vilket
är mer än dubbelt så mycket som en Porsche Cayenne Turbo kostar i USA (107.100
dollar). Men då får man också 20 tumsfälgar, omgjord inredning i
läder/alcantara, Brembo-bromsar runt om, sänkt fjädring och en kolfiberläpp
fram som man förstås genast slår sönder mot en snödriva.