Ternström: Dagen Nürburgring blev min

Vi har skrivit kontrakt att hyra hela Nürburgring 25 maj 2010. Därmed kommer vi att gå till historien som de första svenskar som hyr hela banan sedan 1927. Eller så går vi till historien som årets dummaste affärsmän...
Annons

Ternström: Dagen Nürburgring blev min
Inte ofta någon spärrar av banan och parkerar en helikopter på Nürburgring. Peter Ternström diskuterar med helikopterpiloten, James och Richard monterar kameror, Mikael Persbrandt och Markus i Carrera GT väntar på start. En tidig morgon under Gran Turismo Nurburgring 2010.
Ternström: Dagen Nürburgring blev min
Peter Ternström

Morgonen den 27 januari vaknar jag med ett kraftfullt illamående och ångest. Jag är inte bakfull – jag har eventuellt gjort mitt största misstag någonsin dagen innan. Jag och min kompanjon Jens Sverdrup har skrivit på ett kontrakt att hyra hela Nürburgring 25 maj 2010. Innan ens bläcket har torkat går vi till historien som första svensk som hyr hela banan sedan 1927 – året banan byggdes. Tyvärr kan vi också gå till historien som årets dummaste affärsmän.

Nu har jag tvivel. Gårdagens entusiasm är bortblåst. Kvar är bara ångest. Hur sjutton ska vi få ihop det här?

Vi spolar tillbaka något år. Min kompanjon Jens Sverdrup tar då för första gången kontakt med Nürburgring med en förfrågan om att få hyra Nordschleife. En hel dag. Svaret blir ganska omedelbart ”Nein”, eftersom de inte vet vilka vi är. Det räcker alltså inte att ha pengar, de måste även känna dig sedan tidigare. Men Jens ger sig inte. Under det kommande året ringer han minst en gång i veckan och frågar hur det går med vår bokning. Han får konstant samma svar – ”Nein”. Till slut svarar de inte ens i telefon när de ser vårt kontorsnummer. Då kontrar Jens med ett genidrag. Han hittar vår kontaktpersons hemtelefon-nummer – och börjar ringa hem till honom på kvällarna. Ibland pratar Jens med hans barn.

Då tröttnar vår kontaktperson och skickar ett surt mail till: ”Om ni lovar att sluta terrorisera mina barn så kan ni få hyra Nordschleife 25 maj 2010”. Ett kontrakt var bifogat. Hyressumman var astronomisk. Nästan en miljon kronor. Vi tror han räknade med att vi skulle tacka nej och sedan låta hans familj vara. Så blev det inte.

Jag förstår nu hur pokerspelare känner sig vid spelbordet. När de satsar allt på ett kort och går all in med allt de äger och har. För det var precis vad som hände. Vi tömde alla konton som fanns, skickade pengarna till Tyskland och faxade ett underskrivet kontrakt till Nürburgring GmbH.

På morgonen den 27 januari fanns det bara en sak att göra. Att skaka av sig ångesten, kliva upp ur sängen och göra det bästa av situationen. Resten är historia och Gran Turismo Nurburgring 2010 blev en fantastisk upplevelse för över 100 svenska ekipage. Och nästa gång du ser Mikael Persbrands numera klassiska race mot en Carrera GT på Nürburgring, filmat från helikopter, kan du sända oss en tanke. Utan att jag och Jens hade gått ”all-in” den 26 januari 2010 hade det aldrig hänt.

Gran Turismo Nürburgring 2012

Gran Turismo Nurburgring 2012 är 2-6 april. Bara 120 bilar får anmäla sig och det brukar bli fullbokat i början av februari. Du är mer än välkommen att hänga med vårt trevliga gäng till denna fantastiska bana.
Vill du läsa mer om arrangemanget och anmäla dig här!

Annons
Annons
Rulla till toppen