Lamborghinichefen: ”Vi ska inte ha turbo!”

Downsizing är inget för Lamborghini. Det säger märkeschefen i en intervju. Han avslöjar också att nästa generation Gallardo inte börjar säljas förrän om två år – räcker det för att knäcka Ferrari?
Annons

Lamborghinichefen:
Helt galen och helt underbar. V12-motorn i Lamborghini Aventador ger 700 hästar utan turbohjälp – och så ska det bli även i framtiden om vi ska tro Stephan Winkelmann. Det ligger helt enkelt inte märkets dna, enligt honom. Även när det gäller växellådor gick Lamborghini en egen väg: Aventador har inte dubbelkopplingslåda som Ferraribilarna utan en halvautomatisk manuell låda.

Att förse motorerna med turbo är ett effektivt sätt för biltillverkarna att minska utsläppen och öka effekten. Men Lamborghinis vd Stephan Winkelmann säger i en intervju med Autocar att det inte blir aktuellt för det italienska märket.

”Just nu kommer det inte ske. Under det här decenniet tror jag inte det kommer hända i superbilsbranschen – men jag vill inte säga att det aldrig kommer hända”, säger han.

Stephan Winkelmann menar att all utveckling när det gäller bränsleeffektivitet och downsizing måste ske med hänsyn till Lamborghinis dna.

Lamborghinichefen:
Många trodde att Super Trofeo Stradale blir Lamborghinis sista specialversion av Gallardo. Men efterföljaren dröjer till 2014.

Han avslöjar också att nästa generation Gallardo inte lanseras förrän 2014 – alltså om två år. Med tanke på hur många specialversioner vi redan sett av Gallardo hoppades nog många på en ersättare betydligt snabbare än så. Toppmodellen Aventador säljs i en upplaga på drygt 400 exemplar per år och Gallardo behövs för att locka fler köpare. Kanske läggs fokus istället på den nya crossovern som får premiär i konceptform på bilsalongen i Beijing i april.

När Lamborghini Gallardo dyker upp i ny version förväntas den alltså inte få turbomotor. Det får däremot systermodellen Audi R8 – kanske i samband med ansiktslyftet som är planerat till under 2012 eller 2013.

Annons
Annons
Rulla till toppen