Det hettar till i suv-världens mellanklass: Honda har lanserat nya CR-V och nu visar Mitsubishi första bilden på den tredje generationen Outlander, som lanseras på Genèvesalongen. Den baseras på konceptbilen PX-MiEV II som visades upp på Tokyosalongen.
Designen kallas ”solid, simple, safe” och har ändrats ytterst försiktigt från konceptet. Stötfångaren fram har fått ny design och de runda dimstrålkastarna har tillkommit. Mitsubishi har inte släppt några bilder där vi kan se bilen ur fler vinklar.
Även tredje generationen Outlander blir sjusitsig. Interiören har fått bättre materialval, ett mer förarfokuserat utseende, ny multifunktionsratt och nydesignad instrumentpanel. På avdelningen ”lasta och lossa” hittar vi ett bagagerum som blir helt platt efter att baksätet fällts och elbaklucka. Även på säkerhetssidan har det hänt en del: autobroms, filhållningsassistent och adaptiv farthållare blir tillval.
Vid lanseringen finns Outlander med två motorer: en 2,0-liters bensinare och en dieselmotor på 2,2 liter. För att hålla utsläpp och förbrukning nere blir framhjulsdrift, start/stopp-system och 6-växlad manuell låda standard medan fyrhjulsdrift och en nyutvecklad 6-stegad automatlåda med snålt eco-läge finns på tillvalslistan. Snålaste modellen får ett koldioxidutsläpp på under 130 g/km.
2013 lanserar Mitsubishi också Outlander som pluginhybrid. Den får ett koldioxidutsläpp på under 50 g/km och en förbrukning på drygt 2 l/100 km. Systemet har två elmotorer, en för varje axel, och förbränningsmotorn är en fyrcylindrig bensinare. På enbart eldrift blir räckvidden fem mil. En given konkurrent till Volvo XC60 Plugin Hybrid?
Sverigepremiär för Outlander bli till sommaren.
Rallykänsla i första Outlandern
Kommer du ihåg första generationen Mitsubishi Outlander? Den fanns med turbomotor på 202 hästar från rallyjärnet Evo VIII. Att det skulle dyka upp en turboversion av nya Outlander är kanske inte så troligt – men man kan ju hoppas! Klicka för att läsa provkörningen från 2005.