Banan plogades under natten med en gammal rostig traktor. En rejäl brasa tändes för den obligatoriska korvgrillningen. Vid soluppgång var det dags för vår synnerligen exotiske gäst från England att göra entré. Mini John Cooper Works WRC.
– Att få köra en aktiv VM-bil. En WRC levererad direkt från den sista specialsträckan i ett VM-rally. Det blir inte fetare än så, säger Fredrik Huldt.
En unik chans för ams att bjuda sin publik på den ofiltrerade upplevelsen av att köra en WRC alltså. Hur kändes det?
– Det kommer att framgå med all önskvärd tydlighet i filmen är jag rädd. Vi stod i givakt när Minin lyftes ur Prodrives servicetruck. Vi hade gåshud när den varmkördes. När teamet spände fast mig i förarstolen hade jag nästan maxpuls. Vilken otrolig bil.
Bilen är samma som racerstjärnan Richard Göransson rattade tillsammans med kartläsaren Anders Fredriksson i Svenska Rallyt. Som de flesta vet vid det här laget hade de en hel del problem under rallyt. Hur uppförde sig Minin framför auto motor & sports kameror?
– Den gick som en klocka. Inte en minut spilldes på trassel. Prodrive-teamet med ingenjör Nick Navas i spetsen hade jobbat till sent på söndag kväll och levererade en 100-procentig bil. Jag vill rikta ett jättetack till Prodrive och Richard Göransson för den här möjligheten.
Provkörningen av Mini WRC dyker upp i tidningen den 22 mars och i TV-programmet Gran Turismo overboost by auto motor & sport den 12 mars. Skriv in datumen i almanackan redan nu.
Sammanfatta kort hela körupplevelsen Fredrik?
–Körglädje. Perversa mängder av körglädje.
För bilderna står Sveriges bästa bilfotografer Richard Sjösten och Niklas Kristensson som jobbade i timmar på isen för att dokumentera farten, ljudet och spänningen som en WRC-bil erbjuder.