Volvo V40 – så funkar den nya krockkudden

Volvo gör ett stort nummer av att nya V40 har en krockkudde som lyfter motorhuven och skyddar fotgängare. Nu finns en film som visar hur systemet fungerar.

Till skillnad från bilar som tidigare haft "aktiv motorhuv" som lyfts upp vid en fotgängarkrock utlöses också en krockkudde i Volvo V40. Hur det fungerar kan du se i filmen nedan.

Till skillnad från bilar som tidigare haft "aktiv motorhuv" som lyfts upp vid en fotgängarkrock utlöses också en krockkudde i Volvo V40. Hur det fungerar kan du se i filmen nedan.

Golfklassen får tillskott av tre riktigt intressanta nyheter i år: Mercedes A-klass, Audi A3 och Volvo V40. När det gäller säkerhet skryter Volvo om att V40 blir först i världen med en krockkudde som både lyfter upp själva motorhuven i bakkant, och skyddar fotgängare vid en krock.

Sensorer i den främre stötfångaren scannar av omgivningen framför bilen och upptäcker om föraren kört på en fotgängare. Systemet kan själv avgöra om det rör sig om en fotgängare eller något annat, exempelvis en bil. Motorhuven lyfts upp i bakkant och hakar i en spärr för att inte lyfta ytterligare. 

Samtidigt utlöser systemet krockkudden, som täcker området i motorhuvens bakkant (ungefär en tredjedel av vindrutan) plus den lägre delen av a-stolparna, som annars kan ge allvarliga skallskador. Förmodligen dyker systemet upp i fler Volvomodeller senare – antagligen står S60 och V60 närmast på tur.

Ett litet men viktigt steg för att förbättra säkerheten vid en krock – bra gjort Volvo!
546
20