Samarbetet mellan amerikanska elbilstillverkaren Tesla och japanska Toyota ska snart manifesteras med sin första, seriemässiga modell: RAV4 EV Electric. Den 6 maj, på ”26th International Electric Vehicle Symposium” i Los Angeles, ska den nya elbilen premiärvisas och Toyota avslöjar inte mer än en bild på logotypen, så här långt.
Förutom att RAV4 blir elbil så får vi förmodligen också en första titt på den fjärde generationen av modellen, även om det nog blir vissa yttre skillnader mellan konventionella RAV4 och RAV4 EV Electric. Det är åtminstone en gissning från vår sida, såvida inte Toyota och Tesla beslutar sig för att bygga RAV4 Electric på ”gamla” generationen. RAV4 byggs i Kanada och det är okänt om produktionen av RAV4 EV ska ske där, eller om bilarna slutmonteras hos Tesla i Kalifornien (i gamla Nummifabriken).
Samarbetet mellan företagen inleddes i maj 2010 då Toyota köpte aktier hos Tesla för 50 miljoner dollar.
Redan på hösten 2010 visade Toyota och Tesla upp de första prototyperna av RAV4 EV. En serie på 35 testbilar byggdes för att testa tekniken från Tesla. Räckvidden för prototypversionen uppgavs vara upp till 16 mil på en uppladdning och viktökningen var rätt måttlig, 100 kilo extra jämfört med en V6-modell av RAV4.
Minnesgoda läsare kommer nog ihåg att nya RAV4 Electric inte är den första elbilsversionen som Toyota bygger. Mellan 1997-2003 byggdes en ”RAV4 EV” med 27 kWh stort batteripaket bestående av NiMH-batterier. Körsträckan var upp till 16-19 mil och intressant nog var hållbarheten på batteripaketet mycket god, det finns de som kört sina RAV4 EV över 20.000 mil med originalbatterierna. Bilarna leasades ut i Nordamerika och efter att projektet avslutades såldes några hundra RAV4 EV till privatpersoner. Att byta ut batteripaketet ansågs inte ekonomiskt försvarbart då priset översteg bilens värde.
Den 6 maj får vi alltså veta om Toyota premiärvisar fjärde generationen RAV4, på ”26th International Electric Vehicle Symposium” i Los Angeles.