En nästan 50 år lång tradition går nu i graven när Mazda lägger ned modellen RX-8 och därmed även tillverkningen av wankelmotorn. Den sista RX-8:an rullade av bandet 22:e juni och det är oklart om det blir någon efterföljare på den av många uppskattade modellen som tillverkats sedan 2002.
Mazda har sedan tidigt 60-tal utvecklat wankelmotorn, eller rotationskolvmotor som den också kallas. Fördelarna med motortypen har alltid varit liten cylindervolym, låg vikt, god varvvillighet och mjuk gång. En tidigare nackdel var dålig hållbarhet, något som Mazda lyckats få bukt med genom flitig produktutveckling. Det man däremot inte fullt ut kunnat lösa är den klart högre bränsleförbrukningen som wankeln har jämfört med motsvarande konventionell motor.
Mazda, som brottas med dålig ekonomi, lägger istället resurserna på att utveckla sin bränslebesparande SKYACTIV-teknik. Det troliga är därför att vi inte lär se en Mazdamodell med ”traditionell” wankelmotor de närmaste åren, om ens någonsin.
Om wankelmotorn gör comeback hos Mazda är det mer troligt att den agerar räckviddsförlängare i en hybridbil, i likhet med Audi A1 e-tron som vi tidigare skrivit om.
För att hylla den bortgångna RX-8 har vi sammanställt en länksamling till några av de många artiklar vi skrivit om wankelmotorns fanbärare genom åren. Läs och dröm er bort till en vibrationsfri värld!