FARTCHOCK: Huldt kör Koenigsegg Agera R!

Du har kört samtliga generationer av Koenigseggs superbil. Vad skiljer Koenigsegg Agera R mot föregångarna?– En hel del. Det är det som är så kul....
Annons

Du har kört samtliga generationer av Koenigseggs superbil. Vad skiljer Koenigsegg Agera R mot föregångarna?
– En hel del. Det är det som är så kul. Utvecklingen står aldrig still, det finns alltid något nytt godis på bilarna när man kommer ner. Koenigseggs spännande Triplex-dämpare till exempel, som länkar samman bakhjulen och arbetar ihop med den vanliga fjädringen. Systemet tillåter en mer komfortabel grund-setup bak utan att köregenskaperna under maxbelastning offras. Dessutom har den fått en mäktig dynamisk bakvinge som justerar sig själv efter fartvinden, hjul helt i kolfiber och självklart – mer effekt. Mycket mer.

Beskriv känslan att köra det här monstret?
– Jag tror filmen besvarar den frågan bäst. Fulltankad med etanol är den fruktansvärt stark. Motorn är en riktig knockout. Men snälla, kalla den inte för monster. Koenigsegg Agera R är ett konstverk. Byggd av varsamma händer som noggrant format detta spjut av kolfiber och ädelmetall. Att köra den är som att vara inlåst i Edvard Munchs tavla ”Skriet”. Helt overkligt!

Är den verkligen värd pengarna?
– För den som har råd med en Koenigsegg handlar det nog inte så mycket om pengar längre. Utan snarare om att få uppleva något unikt. Något vackrare, mer avancerat och mer skrämmande. Sett ur den synvinkeln är Agera R definitivt värd sitt pris.

Annons
Annons
Rulla till toppen