FILM: Här är Nissans nya Londontaxi

Taxiversionen av Nissan NV200 har redan intagit New York-gatorna, och nu är det dags för London. Förbrukningen ska halveras jämfört med gamla modellen – och senare kommer en eldriven version.

När du besöker den engelska huvudstaden nästa gång kan det bli Nissan som står för taxitransporterna. Passagerarstolen har tagits bort för att göra plats för bagage. Fem personer får plats i baksätet, varav två på ihopfällbara och bakvända stolar.

När du besöker den engelska huvudstaden nästa gång kan det bli Nissan som står för taxitransporterna. Passagerarstolen har tagits bort för att göra plats för bagage. Fem personer får plats i baksätet, varav två på ihopfällbara och bakvända stolar.

Efter en lång urvalsprocess blev det till slut Nissan som tog hem kontraktet och får leverera taxibilar till New York. Det blir en specialversion av NV200 med tålig klädsel och uttag för mobiltelefonen som ska skjutsa New York-bor de kommande åren.

Nu lanserar Nissan ytterligare en taxiversion baserad på NV200, den här gången speciellt framtagen för London. Lanseringen är förstås synkad med sommar-OS.

Nissan har anpassat bilen efter de krav som ställs av Transport for London. Myndigheten har forskat fram att taxibilarna i London gör uppskattningsvis 50 miljoner U-svängar varje år, och därför är det inte underligt att taxibilarna måste ha en vändcirkel på högst 7,6 meter. Londonversionen av Nissan NV200 har betydligt bredare spårvidd än New York-versionen, närmare bestämt 20 centimeter, för att klara kravet på vändcirkeln. Dessutom ska taxin rymma en rullstol.
 



Till skillnad från New York-taxin, som har en 2,0-liters bensinmotor, får den nya Londontaxin får en 1,5-litersdiesel på 89 eller 110 hästar. Det ska halvera bränsleförbrukningen jämfört med de nuvarande taxibilarna i London. Båda får manuella växellådor – något som vi gissar att många taxiförare lär knorra över. Med 89-hästarsdieseln, som klarar Euro 5-kraven, blir förbrukningen 5,3 l/100 km och utsläppen 139 gram per kilometer.

Enligt Nissan kan koldioxidutsläppen minskas med 37.970 ton varje år om alla taxibilar byts ut mot NV200. 2013 eller 2014 lanseras också en helt eldriven version, e-NV200, med 109 hästkrafter.

Det här såg inte dumt ut – jag tror Nissan NV200 kan bli en bra Londontaxi.
106
94