Bentley visade upp en V8-version av Continental GT i december med cylinderavstängning och 500 hästar – förmodligen det smartaste valet rent ekonomiskt. Men det finns gott om Bentleyköpare som inte tänker med plånboken, och därför lanseras nu Continental GT Speed.
Detta blir märkets snabbaste gatbil någonsin med en toppfart på 330 km/h. W12-motorn på 6,0 liter med dubbla turbo har numera 625 hästkrafter vid 6.000 r/min (upp 50 hästkrafter från ”vanliga” Continental GT W12) och ett vridmoment på 800 Nm som är tillgängligt mellan 2.000 och 5.000 r/min (+100 Nm).
Nytt är också den 8-växlade automatlådan från ZF som är standard i hela Continental-programmet. Den har stöd för ”Block Shifting” – den kan alltså växla mellan exempelvis åttonde och fjärde växeln direkt. 0–100 km/h går på 4,2 sekunder – inte illa för en 2,3-tonsklump – och Bentley skryter om att accelerationen uppe i fart är lika imponerande.
Speed-versionen har inte bara en starkare motor. Chassit har sänkts och stramats upp, de elektroniskt styrda dämparna och styrningen har setts över och avgassystemet har fått en mörkare och mindre städad ton under acceleration. Bromsarna förändras dock inte – Continental GT Speed har samma 405-millimetersskivor fram och 335-millimetersskivor bak som vanliga GT-modellen. Som tillval finns keramiska bromsar som mäter 420 mm fram och 356 mm bak.
Designmässigt lär det krävas en Bentleykännare för att skilja ut GT Speed från resten av Continental-modellerna. Exklusiva och tioekrade 21-tumsfälgar, mörktonat grillgaller och räfflade avgasutblås avslöjar Speed-modellen exteriört. På insidan utrustas GT Speed med Mulliner Driving Specification – Bentleys eget ”sportpaket” med bland annat perforerad läderklädsel.
Även Bentley måste ju följa med i utvecklingen och sänka utsläppen. Tack vare uppdaterad motormjukvara och den 8-växlade automatlådan sänks förbrukningen med tolv procent för Continental GT och med tio procent för Continental GTC. För Speed-modellen betyder det 19,5 l/100 km och 338 gram per kilometer.