Ska man uppnå någon effekt är det chockverkan som gäller. Så resonerar Trafikverket och på det kommande trafiksäkerhetsseminariet i Tylösand, i september, ska trafikforskare diskutera hur bilisterna ska förmås sänka hastigheten.
Enligt nya siffror från sommarens trafik har genomsnittshastigheten ökat igen. Det är en liten ökning på knappt en procent men enligt Trafikverket är det ett allvarligt trendbrott. Varje kilometer som snitthastigheten ökar skördar 25 liv årligen, enligt Trafikverket.
Enligt Svenska Dagbladet, SvD, är Trafikverkets plan att sätta upp minst 600 nya fartkameror de närmaste åren. Fartkamerorna – som Trafikverket envisas med att benämna som ”livräddare” – är effektiva för att få ner hastigheterna och i år har 52 nya kameror satts upp.
”Vi måste spänna musklerna igen,” säger Ylva Berg, samordnare på Trafikverket, i sin kommentar till SvD. Ylva Berg menar att det är hastighetssänkningen som varit själva grunden för att dödsolyckorna minskat från runt 450 personer för tio år sedan till att idag ligga strax över 300 personer årligen.
”Som bilförare upplever du ingen skillnad på några kilometer i timmen, men man går snabbt från överlevnadsbart vid en olycka till icke-överlevnadsbart,” säger Ylva Berg till SvD.
Enligt Trafikverket klarar moderna bilar frontalkrock i 80 km/h, men inte mer. Därför är målsättningen att sänka hastighetsgränsen på många 90-vägar till 80 km/h. För att bilisterna ska efterleva de lägre hastighetsgränserna behövs fartkameror, anser Trafikverket. Redan idag kör varannan bilist för fort och internationellt sett är svenska bilister dåliga på att efterleva fartgränserna, näst sämst i Europa.
Vad tror ni läsare – är det bara sänkt hastighet som räddar liv? Och kan de positiva trenden med allt färre dödsolyckor enbart handla om hastighet? Fältet för kommentarer står till ert förfogande!