5 roliga alternativ till Volkswagen Golf

Om du tycker ledaren i Golfklassen är för trist finns det gott om spännande utmanare. Här är fem förslag som gör din vardag lite roligare.
Annons

Står du inför att köpa en bil i Golfklassen finns gott om riktigt bra alternativ. Bilen som gav hela klassen ett namn – Volkswagen Golf – lanserades nyligen i sin sjunde generation, Ford Focus är riktigt trevlig att köra och både Hyundai och Kia erbjuder prisvärda alternativ.

Men vill du sticka ut från mängden duger inte standardalternativen. Här måste du tänka utanför boxen och våga dig på ett lite mer udda bilval – kanske inte ens i samma storleksklass?

5 roliga alternativ till Volkswagen Golf
5 roliga alternativ till Volkswagen Golf
Snygga detaljer!

Alfa Romeo Giulietta

Design är förstås en smaksak men ams-redaktionen håller ändå Alfa Romeos Golf-utmanare Giulietta som en riktig snygging. Designen känns betydligt livligare än för Volkswagen Golf och interiören är mycket roligare.

Köregenskaperna är inte klassbäst, men en härlig personlighet kommer man ändå långt med.

Vi skrev: ”Kvalitetsintrycket är blandat och de olika körprogrammen som styrs med dna-reglaget är mest en källa till irritation. Styrningen är trevligt direkt, men dras med tråkigt onaturlig känsla som överskuggar en stor del av körupplevelsen.” (auto motor & sport 20/2011)

5 roliga alternativ till Volkswagen Golf
5 roliga alternativ till Volkswagen Golf
Naturligtvis kan föraren välja varningsljud i Citroën DS4. Vad sägs om ”Jungle Fantasy”?

Citroën DS4

Här hamnar man plötsligt en halvtrappa upp. Citroëns DS-serie fick tillökning med DS4 förra året – en ganska udda Golfutmanare med mycket egen karaktär. Behagligt!

Vi skrev: ”Citroën känns jämförelsevis lite osportig att sitta i eftersom man sitter högre upp, men den befarat svajiga resan uteblir. Charmig och kvick som attan, men långt ifrån felfri – högt pris och liten kupé.” (auto motor & sport 20/2011)

5 roliga alternativ till Volkswagen Golf
5 roliga alternativ till Volkswagen Golf
Även instrumentpanelen går att få med läderklädsel. Roligare design än i Golf.

Lancia Delta

Jodå, Lancia är tillbaka i Sverige, men vill du ha en modell som inte började livet som en Chrysler finns inte så många alternativ. Golfutmanaren Delta är ett halvt nummer större än konkurrenterna. Om den verkligen är snygg tål att diskuteras – annorlunda är den, i alla fall. Framför allt kan köparen skräddarsy sin bil i all oändlighet.

Vi skrev: ”Turbobensinaren på 200 hästar inbjuder till accelerationsövningar och den som gillar höga snittfarter har här en villig kompis. Vill man ha en kompakt bil som sticker ut från mängden och tycker det får kosta en del är Lancia Delta ett utmärkt val.” (auto motor & sport 21/2011)

5 roliga alternativ till Volkswagen Golf
5 roliga alternativ till Volkswagen Golf
Interiören delar testlaget i två läger – hata eller älska.

Mini Countryman

Om Citroën DS4 är en ”semi-crossover” med lite högre markfrigång är Mini Countryman en ”riktig suv” med fyrhjulsdrift – i alla fall som tillval. Hos Mini Countryman är det framför allt köregenskaperna som lockar.

Vi skrev: ”Suv-egenskaperna ska inte överskattas. Dagens Countryman har bara en centimeter mer markfrigång än den vanliga, lilla Minin. Se den i stället som en Mini som tagit steget nästan upp i Golfklassen. Kontentan efter en dag med Countryman på danska vägar blir att man den första halvtimmen saknar den Minitypiska gokartkänslan. Sedan uppskattar man den lugna mjuka gången. Väggreppet är fortfarande i toppklass.” (auto motor & sport 19/2010)

5 roliga alternativ till Volkswagen Golf
5 roliga alternativ till Volkswagen Golf
DSG och rutig klädsel är standard.

Volkswagen Polo GTI

Behöver du verkligen en Golf? Om du kan tänka dig att hoppa ned ett steg i modellprogrammet finns Polo, som inte är särskilt mycket trängre än Golf. För samma pris som en Golf TSI med 140-hästarsmotor får du en rolig Polo GTI med DSG-låda.

Vi skrev: ”Polo GTI ger en härlig 80-talsvibb och bockar av alla de rätta GTI-elementen från 1988. Klarröd lack? Jepp. Rutig tygklädsel? Självklart. Och det mest 80-talsmässiga av allt – sollucka. Men tyvärr räcker det inte för att vinna 2000-talets GTI-tester. VW utvecklade Polo GTI lite på slentrian och som sportigt alternativ krävs det mycket mer än bara höjd effekt.” (auto motor & sport 14/2011)

Annons
Annons
Rulla till toppen