Fiskers batteritillverkare i konkurs – vad händer då?

Fiskers batteritillverkare, A123 Systems, är väldigt nära konkurs efter besked att de inte klarar räntebetalningar som förfaller i morgon. Vad händer då?
Annons

Fiskers batteritillverkare i konkurs - vad händer då?
Buckeye Bullet Electric Streamliner satte ett världsrekord för elfordon på 495 km/h.

A123 Systems, som levererar högteknologiska litiumjonbatterier till bland annat McLaren, BMW, Fisker, Geely och GM, befinner sig i en prekär situation och måste kanske ansöka om konkurs. Det saknas pengar för dels kunna driva företaget samt att kunna göra betalningar på två lån på sammanlagt 146,56 miljoner dollar (cirka 982 miljoner kronor).

2009 fick A123 ett federalt bidrag på 249,1 miljoner dollar för att kunna bygga en amerikansk fabrik. De har haft ekonomiska problem sedan de fick bära den ekonomiska bördan av återkallade batterier för Fisker Karma.

I augusti meddelade A123 att man påbörjat ett samarbete med Wanxiang Group Corp., Kinas största tillverkare av bildelar, som i utbyte mot en 80-procentig aktiemajoritet ska skjuta till så mycket som 465 miljoner dollar.

Företaget sade i ett meddelande att de undersöker ”en eller flera möjliga affärer” för att komma till rätta med likviditetsproblemen. De tillade också att det finns ”inga garantier” att företaget kan fortsätta som de gör. 

I USA ger detta bränsle på den politiska elden om statlig finansiering av företag som sysslar med alternativ energi och transport. De senaste 14 kvartalsrapporterna från A123 har visat förluster.

Annons
Annons
Rulla till toppen