Honda satsar stort och brett på nya hybridsystem där man kombinerar fördelarna hos förbränningsmotorn och elmotorn. Två hybridsystem har presenterats i år och nu är det dags för det tredje: ”Sport Hybrid i-DCD”. Modellbeteckningen ska utläsas som ”Intelligent Dual Clutch Drive”, alltså en intelligent dubbelkopplingslåda.
Det nya ”Sport Hybrid i-DCD” är främst avsett för de mindre bilmodellerna som Jazz, Insight, Civic och CR-Z. Där har Honda hittills använt sitt IMA-system, ”Integrated Motor Assist”. Elmotorn i IMA ger bara 14 hk och ett litet batteripaket gör den elektriska körsträckan ganska kort. Bristerna hos IMA märkte vi när vi provkörde Honda Jazz Hybrid, liksom Honda Insight och även den udda sportcoupén Honda CR-Z (klicka på länkarna för att läsa mer).
Men i ”Sport Hybrid i-DCD” ska elmotorns effekt räcka till för att driva bilen i upp till 70 km/h på egen hand och räckvidden uppges bli fem kilometer på eldrift. Elmotorn kombineras med en ny fyrcylindrig 1,5-liters bensinmotor som arbetar enligt Atkinson-principen och dessa samverkar genom en sjustegad dubbelkopplingslåda. Den steglösa CVT-lådan i IMA-systemet fungerar bra i stadstrafik men blir rätt surrig i landsvägsfart, där bör det nya ”Sport Hybrid i-DCD” göra en märkbar skillnad.
Några mer detaljerade fakta är Honda ovilliga att ge, i skrivande stund, om ”Sport Hybrid i-DCD” men man utlovar en förbättrad effektivitet jämfört med ett konventionellt hybridsystem med 30 procent. Vad det ger i konkreta tal återstår alltså att se.
De som vill läsa mer om Hondas Sport Hybrid Intelligent Dual Clutch Drive, Sport Hybrid Intelligent Multi Mode Drive/Plug-in och SH-AWD (Sport Hybrid Super Handling – All Wheel Drive) kan göra det genom att klicka på länken och få hem Hondas pressrelease som ett pdf-dokument.