Toyota mot VW – vem är bäst på reklam?

Söndagen 3:e februari spelas finalen i Super Bowl och då bänkar sig över 100 miljoner amerikaner i TV-sofforna. Reklaminslagen är specialgjorda och nu ställer vi frågan till er läsare: vem har lyckats bäst – Toyota eller Volkswagen?
Annons


En del hävdar att den amerikanska nationaldagen infaller när fotbollsfinalen spelas – Super Bowl – och inte 4:e juli. Hela landet stannar upp och man samlas framför grillarna och TV-apparaterna för att se vilket lag som vinner.

Över 100 miljoner amerikaner följer Super Bowl och det gör förstås det TV-sända evenemanget mycket åtråvärt för de som vill skicka ut ett reklambudskap till den samlade nationen. Men det gäller att en rejäl marknadsföringsbudget då 30 sekunder reklamfilm under Super Bowl kostar 26 miljoner kronor att sända.

Åtta bilföretag har meddelat att man ska sända sammanlagt elva reklaminslag under Super Bowl och de är Audi, Cars.com, Chrysler, Hyundai, Kia, Lincoln, Mercedes, Toyota och Volkswagen. Flera av bilföretagen väljer att förlänga exponeringen genom att i förväg visa delar av sin reklam och Audi provar i år ett nytt grepp där deras film har tre alternativa slut, tittarna får rösta och välja vilken version som ska sändas.

 

Chrysler väljer i vanlig ordning att inte avslöja något alls. De fick ett enormt genomslag 2011 när Eminem oväntat gjorde sin hyllning till bilbyggarstaden Detroit med ”Imported from Detroit” (filmen finns i rutan nedtill) och den succén följdes av Clint Eastwood 2012 där han beskrev läget i halvtid för Detroit, staden som aldrig ger upp. Vad Chrysler ska hitta på i år är en väl bevarad hemlighet men det blir inte lätt att toppa de föregående årens kommersiella genomslag.

Förutom kampen på fotbollsplan där Balitmore Ravens möter San Francisco 49:ers så utkämpas även en annan kraftmätning mellan två giganter, Volkswagen och Toyota. General Motors har valt att avstå Super Bowl som en protest mot de höga priserna men Toyota och VW har gjort varsin specialgjord reklamspot.

Toyota använder sig av TV-stjärnan Kaley Cuoco för att lyfta fram RAV4 och där är budskapet att man ska vara försiktig med vad man önskar sig (filmen här ovanför). De får dessutom god hjälp av Cuocos 1,1 miljon följare på Twitter. Volkswagen väljer sin lite annorlunda väg med frustrerade och arga människor som så småningom inser hur vägen till lycka ser ut (i en VW-bil, förstås. Filmen finns i rutan längst upp). Vad tycker ni läsare, vem lyckas bäst med sin reklamfilm – Volkswagen eller Toyota?



Annons
Annons
Rulla till toppen