Audi slår sig för bröstet med sitt miljötänkande och presenterar en gasdriven A3 Sportback i Genève. Gasen kommer från Audis egna gasanläggning i Werlte som producerar koldioxidneutral gas med hjälp av förnybar elektricitet.
Genom elektrolys av vatten får man fram syre och väte (som Audi säger en dag ska gå till att driva vätgasbilar), reaktionen av vätet och syret producerar en syntetisk metangas som Audi kallar e-gas. Kemiskt är den identisk med naturgas.
1.500 A3 G-tron ska köra 1.500 provmil om året för utvärdering. När Audi har räknat har man även tagit i beaktande byggnationen av e-gasanläggningen och kommit fram till siffran 30 g co2/km för A3 G-tron.
G-trons drivlina består av två gasbehållare och en konventionell förbränningsmotor. Som tur är kan man fylla på bilen med både Audis egen e-gas eller vanlig CNG.
Under bagageutrymmet finns två tankar som kan ta sju kilo gas var, lagrat i upp till 200 bar. Audi påstår att G-tron ska klara sig på 3,5 l/100 km och att man ska komma hela 400 km på enbart gas.
Gastankarna är tillverkade av en polyamidpolymer som förstärkts med kolfiberpolymer vilket gör dem extremt lätta och starka. Vid användning av gas väger varje tank 27 kilo mindre än en vanlig bränsletank.
För att kunna få samma prestanda på gas som med bensin sitter en elektrisk tryckregulator som ökar A3 G-trons effektivitet när den kör på gas. På så vis kan lågkomprimerad gas förbrännas när man kör långsamt, samtidigt som den låter gasen flöda vid högt tryck när man behöver mer pulver.
Bensinmotorn baseras på den vanliga 1,4 TFSI som finns att tillgå och ger 110 hk och 200 Nm. Audi säger att konceptet är bivalent, det vill säga att prestandan är densamma oavsett bränsle. Toppfart är 190 km/h och 0–100 km/h går på elva sekunder. Räckvidd på enbart bensin är 900 km.