I samband med lanseringen av nya BMW M6 Gran Coupé fick Car & Driver en pratstund med Friedrich Nitschke, som är chef för BMW M GmbH.
Han ville inte bekräfta några rykten kring nya BMW M3 och M4, som lanseras i höst. Förmodligen får den elektromekanisk styrning – något som i många andra bilar innebär en lite annorlunda, och ibland sämre, styrkänsla.
”Utan att bekräfta några spekulationer, är det säkert att säga att vi kommer erbjuda elektrisk servostyrning i framtiden. Tekniken är nu helt ikapp en bra, hydraulisk servostyrning”, säger Friedrich Nitschke till Car & Driver.
Framtidens M-modeller får dessutom motorer som blir mer besläktade med de befintliga BMW-motorerna, som sitter i ”icke-M-modeller”. Men M-chefen hävdar att det fortfarande handlar om unika motorer, eftersom de arbetas om grundligt.
Fyrhjulsdrift är däremot fortfarande tabubelagt hos BMW M, till skillnad från konkurrenten Audi. Även Mercedes erbjuder nu AMG-modeller med fyrhjulsdrift, men det är alltså inte aktuellt i BMW:s M-modeller. Anledningen är att vikten ökar och att styrkänslan blir sämre.
”Vi diskuterar ofta ämnet med våra kunder, och det verkar som att de är väldigt nöjda med bakhjulsdrift. För de som tycker annorlunda erbjuder vi X5 M, X6 M samt våra M Performance-modeller.”
Under de kommande åren kan vi förvänta oss mer lättviktsteknik och spännande material från M GmbH. Friedrich Nitschke nämner också den nya trecylindriga turbomotorn.
”Det är möjligt att nå mellan 185 till 200 hästar per liter i en turboladdad, trecylindrig motor på 1,5 liter. En sådan motor, som förresten låter väldigt lik en sexcylindrig, kan få över 310 hästar. Och då är vi inte ens på gränsen. Jag skulle kunna tänka mig en sådan motor.”