Så fuskar verkstäderna

Bilverkstäder som inte är auktoriserade är dåliga på att fylla i serviceboken och att lämna serviceprotokoll. Motormännen menar att kunderna blir lurade.
Annons

Det är inte alltid enkelt att begripa vad verkstaden egentligen gör med bilen under verkstadsbesöket. Motormännen har lämnat in fem bilar till fem verkstadskedjor som inte är märkesbundna.

Resultatet blev att ingen av verkstäderna fyllde i serviceboken. Fyra av fem lämnade inget serviceprotokoll, och allvarliga fel på bilarn uppmärksammades inte.

”Det är klart att folk blir lurade. Om du beställer en service och sedan bara får en liten del av den samtidigt som du betalar fullt pris – visst är du lurad”, säger Motormännens Milos Kosijer till SVT.

Motormännen påpekar att märkesverkstäder åtminstone fyller i serviceprotokollen, men att det också finns märkesverkstäder som inte håller måttet.

• Ska man undvika små icke märkesbundna verkstäder?
”Nej, flera av dem är bra. Men man ska vara försiktig med en liten verkstad med en eller två mekaniker som säger att de kan serva alla bilmärken. Den kunskapen kan de knappast ha. Då krävs det att de åker på kurser hela tiden, det krävs stora investeringar i utrustning och utbildning. Det kan vara svårt för en liten verkstad”, säger Milos Kosijer.

Annons
Annons
Rulla till toppen