Alla Ford-entusiaster i Australien har sorg. Deras älskade, speciella bilar med sina mullrande V8:or försvinner och all tillverkning i Australien upphör 2016. Ford har tillverkat bilar i Australien sedan 1925 men ökade kostnader gör det omöjligt, efter en lång serie av förlustår.
Ford Falcon läggs ner efter att ha tillverkats i sju generationer sedan 1960. Därmed finns det inte längre någon unik Ford-modell för Australien kvar. Och ska vi vara riktigt ärliga så försvann den mysiga V8:a motorn i Falcon redan 2010, numera är det raka sexor med eller utan turbo under huven. Falcon har heller inte sålt speciellt bra, förra året minskade försäljningen med 36 procent. Namnet ”Falcon” skulle kunna användas för Mondeo/Fusion, nya generationen, men Mondeo säljs redan i Australien under sitt eget namn.
Vid en presskonferens i Melbourne gav Australien-chefen Bob Graziano det dystra beskedet. Det senaste fem åren har Ford förlorat 600 miljoner dollar på verksamheten i Australien och den starka valutan gör det extra dyrbart att producera i landet.
”Våra produktionskostnader i Australien är de dubbla jämfört med Europa och nästan fyra gånger högre än på andra ställen i Asien,” sa Bob Graziano.
Den årliga bilförsäljningen i Australien ligger kring 1,1 miljoner bilar och det erbjuds 65 varumärken och cirka 360 bilmodeller. Det gör Australien till en av de tuffaste marknaderna i världen.
En bidragande orsak till att upphöra med motortillverkningen är att Australien från och med november 2016 inför Euro 5 avgaskrav (i Europa är det Euro 6 som gäller). Det skulle kräva betydande investeringar för Ford att ställa om motorfabriken till de nya kraven. Cirka 1.200 arbetstillfällen går förlorade.
Ford har även en utvecklingsavdelning i Australien med ungefär 1.000 anställda och förhoppningen är att merparten av personalen kan bli kvar med delvis nya arbetsuppgifter.
Även General Motors har dragits med lönsamhetsproblem i Australien och deras varumärken Holden har sålt allt sämre. När nu Ford bestämmer sig för att upphöra med produktion i Australien är risken stor att även GM lägger och då försvinner många fler arbetstillfällen hos de leverantörer som haft Ford, GM och Toyota som sina viktigaste kunder.