De flesta av oss kan nog skriva under på att valet av bilmodell också berättar en del om oss själva. Eller åtminstone om hur vi vill bli uppfattade. Men att bilmärket även kan avslöja mindre goda egenskaper är kanske svårt att svälja.
Brittiska datingsajten ”IllicitEncounters.com” (”Olovliga möten”) har undersökt bilinnehavet hos sina 750.000 medlemmar och syftet har nog mest handlat om att ge annonsörerna information. Men på köpet fick Illicit Encounters också andra uppgifter och de är mer intressanta för oss andra.
Det visar sig att ägarna av tyska premiummodeller är mest benägna att hänge sig åt en affär vid sidan om den vanliga relationen. Audi övertar förstaplatsen från fjolårets ”vinnare” BMW, som i år halkar ner på andra plats. 22 procent av Audi-förarna kan tänka sig en extra relation, vid sidan om.
Ni som trodde att Volvo var ett tecken på stabila familjer borde tänka om eftersom varumärket hamnar på fjärdeplatsen för de som mest sannolikt tänker ta ett snedsprång. Fyra tyskar och en svensk i ”topp”, alltså, i otrohetsligan.
Illicit Encounters talesperson Mike Taylor säger att vi inte ska vara så förvånade över resultaten:
”Bilar kan avslöja en hel del om sin ägare och alla bilarna i topp representerar vanligtvis framgångsrika, motiverade och högpresterande personer som är mindre benägna att acceptera sådant de finner otillfredsställande, vare sig det är en bil eller en relation,” säger Mike Taylor.
De britter som är med på IllicitEncounters.com och inte tänker svika sin partner kör ofta – kanske överraskande – franska bilar. De mest trogna hittar vi i en Peugeot (bara 0,4 procent kan tänka sig ett snedsprång), följda av Renault. Även Skoda-ägarna verkar vara rätt präktiga.
Nästa gång du ska flörta med någon snygging på parkeringen är det alltså bara att glömma de som kör Peugeot eller Renault, sikta in dig på Audi och BMW – där är chansen till respons mycket större.
-
Bilmärken där förarna är mest benägna till ett snedsteg
1. Audi 22,21 %
2. BMW 13,79 %
3. Mercedes 8,73 %
4. Volvo 7,55 %
5. Volkswagen 5,74 %
-
Bilmärken där förarna är minst benägna till ett snedsteg
1. Peugeot 0,38 %
2. Renault 0,51 %
3. Rover 0,53 %
4. Skoda 1,05 %
5. Hyundai 1,55 %
Källa: ”IllicitEncounters.com”