Kriget Frankrike–Mercedes trappas upp

UPPDATERAD! Bråket mellan Frankrike och Mercedes tilltar. Frankrike förbjuder försäljningen av Mercedes storsäljare A-klass, B-klass och CLA eftersom bilarna har ”miljöfarligt” köldmedium. Mercedes kontrar nu med att överklaga till Frankrikes högsta förvaltningsrättsliga instans, "Conseil d'Etat".
Annons

Kriget Frankrike–Mercedes trappas upp
Nya R-1234yf är det köldmedium som uppfyller EU:s nya krav och ännu så länge finns det inga andra alternativ till bilars luftkonditionering. Men Mercedes jobbar på ett eget medel som inte ska vara brandfarligt.

Så länge inte Mercedes följer EU:s regler blir det ingen försäljning, det har hittills varit Frankrikes hårdnackade inställning. Bråket mellan Frankrike och Mercedes inleddes i början av sommaren och har nu tagits upp till högsta nivå.

Mercedes överklagar beslutet till Frankrikes högsta förvaltningsrättsliga instans, ”Conseil d’Etat”. Det är ett organ som råder regeringen, leds av Frankrikes högsta tjänsteman och inte har någon jämförbar, svensk motsvarighet. Man skulle kunna benämna Conseil d’Etat som en sammanslagning av Sveriges lagråd och regeringsrätt.

Juridiskt har Frankrike lutat sig mot EU:s artikel 29 där det går att bromsa registreringen i sex månader för bilar som anses ”starkt miljöfarliga”. Det är en inställning som är ”helt oförklarlig”, säger Mercedes, som också påpekar att köldmedium R-134a varit i bruk under många år och idag används av cirka 95 procent av alla nyare bilar på marknaden. Enligt Mercedes tolkning av nuvarande lagstiftning finns det möjlighet att använda R-134a fram till 2016.

Mercedes anser att nya R-1234yf – som är det hittills enda köldmedium som uppfyller de nya EU-kraven – är brandfarligt och utvecklar just nu ett eget köldmedium för bilars luftkonditionering. R-1234yf är utvecklat av kemiföretagen DuPont och Honeywell.

Kriget Frankrike–Mercedes trappas upp
Vid Mercedes krocktester med varmkörda bilar spreds gasen och oljan från kompressorn (till luftkonditioneringen) ut i motorrummet och antändes, vilket ledde till att testbilarna blev fullt övertända. En otäck sidoeffekt var att det även utvecklades vätefluorid vid branden, en ytterst giftig gas.

Enligt Mercedes är det idag några tusental A-klass, B-klass och CLA som blivit stående hos sina franska bilhandlare, i väntan på registreringspapperna – och de blir fler för varje dag som går. Nästa modell från Mercedes som inte kan säljas i Frankrike blir nya S-klass.

Om bilförsäljningen stannar upp påverkar det direkt lönen för bilförsäljarna och så småningom också hela lönsamheten för Mercedes bilhandlare. Enligt Mercedes är det 1.500 personer som påverkas i Frankrike och i förlängningen riskerar att bli tillfälligt permitterade på grund av försäljningsstoppet.

I ett första besked från Frankrikes Conseil d’Etat har Mercedes blivit utlovade ett inledande förhör med parterna i slutet av augusti. Mercedes förhoppning är att man snart därefter kan få de berörda bilarna inregistrerade.

Köldmedium är den gas som används i bilars luftkonditionering men även i värmepumpar och vanliga kylskåp i hemmet. På den gamla oansvariga tiden användes freon – kemiföretaget DuPonts varumärke – som köldmedium men på 70-talet upptäckte forskare att freoner tunnar ut ozonlagret.

För att mildra växthuseffekten har det sedan 80-talet utvecklats en mängd olika ersättare till freon, med mer eller mindre lyckade resultat. I bilar används idag R-134a som köldmedium men nya modeller som lanseras måste uppfylla EU:s strängare krav, och där är hittills R-1234yf det enda alternativet.

 

FOTNOT: Artikeln publicerades första gången 30:e juli, uppdaterades 6:e augusti med ny information.

Annons
Annons
Rulla till toppen