Volvo Concept Coupé är en djärv designstudie med många oväntade och extrema element. Det har ryktats om att Volvo ska återuppliva den klassiska P1800 och lansera en modern motsvarighet med namnet C60 eller C90 – men det är inte aktuellt, åtminstone inte på kort sikt.
Men Volvo Concept Coupé visar ändå många designelement som också dyker upp på nästa generation Volvomodeller. Först ut är XC90, som kommer 2014. Därefter följer nya V70 och S80, som byter namn till V90 respektive S90.
På mediaträffen för nya Concept Coupé visade Volvo på en skärm hur designen fortsätter i kommande modeller.
Exteriören: Så blir nästa XC90
Ny front. En mörk bild på nästa XC90 visar grillen, de T-formade led-lamporna samt stötfångarnas diagonala ”kohorn” – ett arv från stötfångarna på P1800 – blir tydligare. Kohornen, som idag liknar två vingelement, känns igen från 60-seriens R-designpaket och dessa linjer kommer också på samtliga Volvomodeller i framtiden i någon form.
Formen på motorhuven på konceptet är produktionsfärdigt – glöm den hemska PV-huven från 2011 års konceptbilar. Den huven är död och begraven. Från dagens bilar kommer Volvos tydliga skuldror att leva vidare.
Bakpartiet. Konceptbilens bakre led-ljus kommer i produktion och vi fick också se hur de ska gestaltas på XC90 med en hög bakstam.
Profilen på Concept Coupés sidoruta exemplifierades med en bild på c-stolpen på något som sannolikt är nästa S90. Notera den slanka coupéprofilen trots sedankaross.
”Premiumavsnittet”. Den nya SPA-plattformen är mycket flexibel, med bara en enda del som måste vara fast: avståndet mellan a-stolpen och framhjulen. Detta beskriver Volvo som ett ”premiumavsnitt”, som tillsammans med en lång motorhuv och ett kort övergäng framför framhjulet skapar en design som liknar en exklusiv, bakhjulsdriven bil.
Interiören: Pekskärm och kristallglas
Den stora överraskningen finns på insidan. Om utsidan pekar på enskilda detaljer som lever vidare kändes insidan väldigt produktionsfärdig – trots ett väldigt futuristiskt utseende.
Knapparna blir bannlysta. Volvo ska kasta ut knapparna. Bara sex fysiska knappar och ett vred ska finnas på mittkonsolen. Vredet är inget iDrive/MMi-vred utan en designdetalj för att justera volymen.
Pekskärm och nytt mediasystem. Inredningen i Concept Coupé domineras av en stor pekskärm som följer med till produktionsbilarna. Skärmen kommer i två olika storlekar beroende på bil och utförande. Mediasystemet kan också användas med vantar.
Ventilationsutblåsen. Klara för produktion är också de snygga och vertikala ventilationsutblåsen.
Robin Page, som är ansvarig för interiördesignen, påpekar att med bara några få knappar och detaljer kan Volvo lägga stort fokus på att göra de så snygga och med så hög kvalitetkänsla som möjligt.
Digitala instrument. Volvo har redan nu en digital instrumentpanel på bland annat V40 och V70. Concept Coupé tar det hela till en ny nivå. Skärmen som visar de digitala instrumenten kompletteras här med fysiska instrumentrundlar. Skärmen mellan mätarna visar information från färddatorn och navigationssystemet.
Växelväljare i kristall. Även konceptets växelväljare sägs följa med till produktion. Det återstår dock att se hur mycket kristallglas från Orrefors som blir aktuellt – men glasdetaljer är ett spår som Volvo tror på och som ska knyta an till deras svenska historia.
Bälte med historia. På bältet står texten ”Since 1959”, som en historisk tillbakablick till Volvos förflutna med trepunktsbältet. Den här idén kom direkt från vd:n Håkan Samuelsson, och följer med till produktion.
Facket i mittkonsolen. På Concept Coupé finns ett utrymme under mittkonsolen med två högtalare. Det utrymmet täcks igen till de kommande produktionsbilarna. Utrymmet behövs bland annat till hybridsystemet. Däremot finns högtalare på flera andra platser i kupén, som längst fram under vindrutan och bakom de bakre nackstöden, på hatthyllan.
Stolarna. De läckra framstolarna är betydligt tunnare än de nuvarande stolarna i dagens modeller. Det sparar viktigt kupéutrymme. Stolarna ska bli tunnare även i framtida Volvomodeller, men riktigt så här tunna blir de inte – kanske är tunnheten svår att kombinera med Volvos välkända sittkomfort?