Är det möjligt – en Opel snyggast på mässan?

Designchefen Mark Adams presenterar Opels nya formspråk med konceptbilen Monza. ”Det här är början på nya Opel” lovar Adams och berättar för Nils Svärd vilka detaljer som är redo för produktion. Är Monza början på en Insigna Shooting Brake?
Annons

Är det möjligt - en Opel snyggast på mässan?
Ams utsände rapporterar direkt från pressvisningen i Frankfurt.

Opel smygstartar årets Frankfurtmässa med ett seminarium redan i anslutning till Frankfurts flygplats. Direkt efter ett inledningsframförande av den nye styrelseordföranden Dr. Karl-Thomas Neuman, värvad från Volkswagen, låter man täcket falla på Opels stora konceptbil – Monza. Originalet presenterades på Frankfurtmässan 1977 och 36 år senare återuppstår Monza-namnet i Opels konceptbil.

Designchefen Mark Adams presenterar konceptbilen som ”Design 2.0” för Opel och ska visa vart Opel är på väg.
Vi bytte några ord med Adams som förklarar den nya designen.
 
AMS: Monza är en väldigt futuristisk konceptbil, men fronten ser väldigt produktionsnära ut?
Mark Adams: ”Det är ett medvetet drag för att inte konceptbilen ska kännas för främmande. Du ser fler detaljer från kommande Opelbilar än du anar. Mycket handlar om att vidareutveckla befintliga element. Exempelvis kromvingen fram och bak eller de vertikala elementen under lyktorna från Insignia OPC som lever vidare i en modernare tappning.”
 
AMS: Monza ser ut att vara en Insigna Shooting Brake. Hur nära sanningen är det?
MA: *Skratt* Vi har mycket spännande på gång inom Opel, men jag kan inte säga några detaljer. Men du har rätt i att Monza har en Shooting Brake profil. En nyckellinje för hela konceptbilen är illusionen av en fallande coupélinje även om själva taket är högre och ger ett gott huvudutrymme. Denna illusion är en intressant detalj att arbeta vidare ifrån.”
 
AMS: Har du hämtat upp några klassiska Opel-linjer från historien?
MA: ”Vi jobbar med några få enkla linjer och rena ytor. Det är ett arv ända tillbaka till Opels konceptbilar på 60-talet.”
 
AMS: Monza verka ha några intressanta aerodynamiska detaljer. Är de genomförbara till produktionsbilarna också?
MA: ”Vi har inte gjort några noggranna uträkningar på konceptbilen, men mycket av det vi ser kan absolut vara aktuellt för produktion. Luftutsläppet på framskärmen exempel reducerar turbulensen i hjulhuset och förbättrar aerodynamiken.”
 
Opel nämnde inget om en tänkbar drivlina på Monza Concept. Men vi noterar att efter presentationen körde bilen av scenen för egen maskin och utan förbränningsmotor.

Annons
Annons
Rulla till toppen