Tidningen Svensk Polis berättar i sitt senaste nummer om hur polisen testar sina kommande tjänstefordon. Innan en bilmodell kan köpas in testas de noggrant av de fordonsansvariga på Rikspolisstyrelsen, RPS.
”Sedan 2003 har vi provkört alla bilar, och om någon bil inte hållit måttet har vi krävt åtgärder innan leverans av polisbilar,” berättar Tomas Jonsson – fordonsansvarig på RPS – för tidningen Svensk Polis.
Bilarna som är aktuella för att bli polisbilar testas med den omfattande last som bilarna har när de används som utryckningsfordon, totalt 385 kilo. I fem olika moment sattes chassi och köregenskaper på prov och poängsattes.
Bästa bilmodell alla kategorier blev den fyrhjulsdrivna BMW 525d Touring xDrive med 8,8 poäng. Tvåan Volvo XC70 fick 7,6 poäng men ansågs ändå som en favorit, tack vare sina goda allroundegenskaper och höga markfrigång. Framför allt framhöll poliserna de breda och sköna stolarna i Volvon. Trea blev Mercedes E-klass och på fjärde plats kom Volkswagen Passat. Absolut sämst i Rikspolisstyrelsens test blev Opel Insignia med 4,6 poäng. Betygen finns redovisade i den stora bilden nedtill på sidan.
Källa: Svensk Polis
Läs tidningen Svensk Polis som pdf-dokument (klicka för att ladda hem).