Just nu testkör BMW den andra generationen X6 på Nürburgring. BMW X6 är modellen som företaget själva inte trodde skulle sälja i några större mängder men som genom sitt minst sagt okonventionella yttre – riktat mot individualisten – blev en sådan framgång att den sent 2014 får en efterföljare.
Proportionerna för nya X6 är snarlika dagens modell. Men ett lite längre överhäng fram och en mer utdragen taklinje ger ett aningen slankare och halare intryck. De extra centimetrarna ger också utrymme för bättre krocksäkerhet samt mer plats för både baksätespassagerare och bagage.
BMW X6 påminner mycket om kommande X4 i sin design men som vi ser på bilderna stämmer storlek och lyktarrangemang mer överens med BMW X5, för att klart särskilja hur modellerna är positionerade.
Efficient Dynamics är benämningen för den teknik som BMW använder för att reducera bränsleförbrukning och flera områden är förbättrade. Nya X6 blir bland annat lättare än dagens modell och luftmotståndet minskas genom att bland annat leda luftströmmar runt framhjulen med så kallade luftgardiner och vidare bort från hjulhusen med en ”luftsug” som tvingar ut luften genom ventiler mellan hjulhus och framdörrar.
Motorerna är hämtade från BMW X5 men kommer troligtvis att erbjudas i ett färre antal varianter där samtliga kopplas till en 8-stegad automatlåda och fyrhjulsdrift. Sexcylindriga xDrive30d, xDrive40d och M50d erbjuds på dieselsidan och den 4,4 liter stora V8-försedda xDrive50i toppar bensinalternativen fram tills X6 M anländer.
Rimligen borde vi också se någon typ av X6 hybridmodell, viktig inte minst i USA. Nya BMW X6 kan du stifta bekantskap med hos din handlare sent 2014.
På spionbilderna här står nya BMW X6 parkerad bredvid den kommande M-versionen av X5. Den får samma V8-motor med dubbla turbo som också sitter i M5. Ta en titt i galleriet!