Honda Civic Type R Turbo blir supersnabb

Inför Tokyo Motor Show visar Honda upp en prototypversion av Civic Type R med turbomotor och sensationella prestanda. Toppeffekten ligger kring 285–300 hk och Civic Type R Turbo sägs redan ha klockats för varvtider runt Nürburgring på under åtta minuter – i så fall Hondas snabbaste bil runt Ringen.
Annons

 

Ännu så länge är bilen på bilderna ”bara” en prototyp och en försmak av vad som komma skall – men redan nu ser nya Honda Civic Type R mycket lovande ut. Den samlade motorpressen flockas i dagarna kring Tokyo Motor Show och Honda passar då på att visa upp den kommande Civic Type R – med turbomotor.

Leveranserna till bilhandlarna av nya Civic Type R med turbomotor ligger förmodligen 1,5 år fram i tiden. Till dess fortsätter Honda att utveckla prototypen på bilderna och det är mycket hysch-hysch kring detaljerna. Men vad journalisterna förstått ger turbomotorn på 2,0 liter minst 280 hk och kanske närmare 300 hk.

Bakom 19-tumsfälgarna ser vi Brembo-bromsok och då inser man att de stora fälgarna inte är någon modenyck utan helt nödvändiga på grund av de stora bromsskivorna.

Sexväxlad manuell låda är standard och någon robotlåda eller automat verkar inte vara aktuellt på Civic Type R VTEC med turbomotor.

Målet med Honda Civic Type R är att komma under åtta minuter på Nürburgring, vilket väldigt få bilmodeller är kapabla till – speciellt de som enbart är framhjulsdrivna. Enligt chefsingenjör Suehiro Hasshi är han förbjuden att uttala sig till media om målet är uppnått men sa under måndagen med ett underfundigt leende: ”Ni kan ju använda er egen fantasi.”

Förutom kommande Honda Civic Type R VTEC visade man också upp en ny motorfamilj med direktinsprutade och turbomatade bensinmotorer. Förutom turbomotorn till Type R har Honda också tagit fram en 1,5-liters fyrcylindrig motor samt en 1,0-liters trecylindrig. Några fakta får vi inte ännu, mer än att de är ”mycket bränslesnåla”.

En annan nyhet från Honda som kommer är en åttastegad dubbelkopplingslåda med momentomvandlare, avsedd för medelstora och stora bilmodeller med högre effekt. Det låter som samma Aisin-låda som Volvo ska använda till sin nya VAE-motorfamilj.

   

Annons
Annons
Rulla till toppen