Av toppteamen var det Mercedes och Ferrari som körde mest, Ferrari med Kimi Räikkönen vid ratten klarade 31 varv under dagen – allt i korta stinter med långa depåstopp emellan och synbarligen utan större problem.
Mercedes och Lewis Hamilton var banans snabbaste under förmiddagen (18 varv) men kraschade när frontvingarna lossnade på Lewis Hamiltons bil och bilen kraschade rakt in i räcket i första kurvan. Sedan var den dagen förstörd för Mercedes.
För Marcus Ericsson i nya Caterham (med årets fulaste noskon) blev det till slut två installationsvarv frampå eftermiddagen efter många timmars (och flera dagars) mekande och närkingen var naturligtvis inte nöjd med det.
– Nej, man är ju lite körsugen och vill lägga så många varv som möjligt, antydde Marcus som hoppas kunna köra fler varv under onsdagen.
I övrigt var det spridda skurar, om man säger så. Flera team, bland dem Toro Rosso, Sauber och Force India, var ute och körde något eller ett par varv. Däremellan var det mest mekande i depågaragen bakom skärmar som förhindrar insyn.
Det som var mest överraskande under tisdagen var att McLaren inte kom ut på banan överhuvudtaget samt att teamet verkar ha problem att få de olika delarna i drivlinan att fungera ihop. Det är kanske inte den öppning på F1-året som teamet önskade …
Testerna fortsätter hela veckan i Jerez och hittills är det alltså Ferrari och Mercedes som kört mest. Och Red Bull har inte visat varken fart eller bästa tillförlitlighet.
Resultat F1-test Jerez, tisdag:
Förare Team Tid/ Diff
1. Kimi Räikkönen Ferrari 1:27.104
2. Lewis Hamilton Mercedes + 0,716.
3. Valtteri Bottas Williams + 2,978
4. Sergio Perez Force India + 6,057
5. Jean-Eric Vergne Toro Rosso + 9,426
6. Esteban Gutierrez Sauber + 15.153
7. Sebastian Vettel Red Bull ingen tid
8. Marcus Ericsson Caterham ingen tid