Därför sågar han Trafikverket: ”Det är absurt”

Att straffbeskatta bilar med fyrhjulsdrift är en riktigt dålig idé, enligt tjänstebilsföretaget Ynnor. "Det känns lite ironiskt om Trafikverket tror att fyrhjulsdrift och miljöbil står i något slags motsatsförhållande", säger Ronny Svensson.
Annons

Därför sågar han Trafikverket:
Många auto motor & sport-läsare reagerar starkt mot Trafikverkets förslag att straffbeskatta fyrhjulsdrivna bilar.
Därför sågar han Trafikverket:
Ronny Svensson är vd på tjänstebilsföretaget Ynnor, och sågar det nya förslaget från Trafikverket.

Trafikverket pekar ut fyrhjulsdrivna bilar som ett stort hot mot Sveriges klimatmål – att utsläppen av koldioxid för nya bilar ska pressas ned till 130 gram om ett år. Men enligt Ronny Svensson, som är vd på tjänstebilsföretaget Ynnor, finns flera extremt snåla supermiljöbilar som också är fyrhjulsdrivna.

”Att dra alla fyrhjulsdrivna bilar över en kam är lika absurt som när man för några år sedan pekade ut alla suvar som miljöbovar. Utbudet av fyrhjulsdrivna bilar är brett. Det finns allt från stora bensinmonster till småbilar. Jag förstår inte varför Trafikverket går in och petar i sådana här detaljer. Det är ungefär som att tvångstvätta bilar för att skitiga bilar drar mer än rena, eller att man måste lasta tung utrustning ur bilen när den inte används eller att man måste montera av en takbox som inte används”, säger Ronny Svensson.

Enligt Trafikverket finns ett direkt samband mellan fyrhjulsdrivna bilar och högre utsläpp. Men enligt Ronny Svensson behöver inte fyrhjulsdrift automatiskt innebära högre utsläpp.

”Det behövs effektiva styrmedel för att vända trenden tillbaka mot mer energieffektiva fordon”, säger Håkan Johansson, som är nationell samordnare för klimatfrågor på Trafikverket, som hävdar att fyrhjulsdrivna fordon motverkar trenden mot en mer klimatvänlig fordonsflotta.

”Det känns lite ironiskt om man på Trafikverket tror att fyrhjulsdrift och miljöbil står i något slags motsatsförhållande”, säger Ronny Svensson och hänvisar till listan över miljöbilar för 2013.

Håkan Johansson föreslår en höjning av koldioxiddifferentieringen i fordonsskatten, alternativt där bilar med höga utsläpp får betala en högre skatt. Dessutom föreslår han att supermiljöbilspremien höjs.

  • Hela listan:
    Miljöbilar som driver på alla fyra

I den här listan, som hämtats från Ynnors bildatabas Autonet, finns ett antal modeller som både klarar miljöbilskraven och har fyrhjulsdrift.

Det handlar bland annat om laddhybriderna Mitsubishi Outlander och Volvo V60 D6, som båda släpper båda ut under 50 gram och ger nybilsköparen en supermiljöbilspremie på 40.000 kr.

Däremot hade utsläppen förmodligen varit ännu lägre om bilarna varit tvåhjulsdrivna.

Märke och modell Bränsle Utsläpp
Audi A4 2,0 TFSI Quattro Flex 180 Etanol 154 gram
Audi A4 Avant 2,0 TFSI Quattro Flex 180 Etanol 157 gram
Citroën DS5 Hybrid4 Airdream FAP EGS6 Hybrid diesel 88 gram
Mitsubishi Outlander 2,0 16V PHEV Laddhybrid bensin 44 gram
Peugeot 3008 2HYbrid4 MPC FAP Hybrid diesel 91 gram
Peugeot 508 RXH 2,0 HDi HYbrid4 FAP Hybrid diesel 107 gram
Subvaru Legacy 2,5i AWD CNG Aut Gas 147 gram
Subaru Outback 2,5i AWD CNG Aut Gas 153 gram
Volvo V60 D6 AWD Plugin Hybrid Laddhybrid diesel 48 gram

Källa: Ynnor Autonet

  • Detta har hänt:
    Straffskatt på fyrhjulsdrift

Koldioxidutsläppen från nya bilar minskade med nästan åtta gram per kilometer och år mellan 2006 och 2012. Men under 2013 minskade utsläppen med bara två gram. Trafikverket förklarar den långsammare minskningstakten med att andelen fyrhjulsdrivna bilar ökade från 23 till 30 procent. Bland dieseldrivna bilar har ökningen varit störst, från 25 till 40 procent mellan 2010 och 2013.

Därför föreslår Trafikverket nu en straffskatt på fyrhjulsdrivna bilar – något som fått många auto motor & sport-läsare att reagera. Enligt vår nyhetsredaktör Pär Brandt är det inte 4WD-bilarna som är problemet.

2013 var snittutsläppet från nya bilar 136 gram koldioxid per kilometer och Trafikverket hävdar att hade andelen fyrhjulsdrivna bilar inte ökat skulle utsläppen minskat till 133 g/km. Målet för 2015 är alltså 130 gram.

Annons
Annons
Rulla till toppen