Marcus Ericsson: ”Det är en overklig känsla”

Marcus Ericsson ska kämpa för att lyfta Caterham i Formel 1. På en presskonferens berättade han om känslorna inför F1-premiären, den nya bilen och publikens höga förväntningar. "Jag kommer fortsätta jobba stenhårt", sade han.
Annons

Marcus Ericsson:
Marcus Ericsson har precis klarat av F1-testerna på Jerez. På måndagen höll han presskonferens. Foto: LAT

Sverige har äntligen fått en ny Formel 1-stjärna, och på måndagen höll Marcus Ericsson presskonferens. Intresset var stort när F1-profilen Janne Blomqvist ställde frågor.

• Du har nu nått toppen, Formel 1 – hur känns det?

”Det är en fördel att komma in med ett helt nytt reglemente, nya motorer och tekniska hjälpmedel. Renault hade kanske inte gjort jobbet lika bra som de andra, vilket ledde till krångel vid de första testerna. Men Renault är ett bra företag och team så att de kommer att få ordning på det.”

Hann du få någon känsla för bilen?

”Nej, jag körde elva–tolv varv men inte i fullt racetempo. Det var mer bara att rulla runt och ge information till teamingenjörerna. Jag kunde inte direkt skapa någon känsla för bilen.”

Du fick mycket bantid, men det blev inte så mycket körning?

”Det var frustrerande att inte köra mer än elva varv, trots att jag fick två dagar. Jag har lärt mig under mina år i GP2 att man nästan aldrig sitter i bilen, men när man väl gör det måste man känna av bilen omedelbart och leverera direkt med input till ingenjörerna. Det handlar om att gilla läget.”

Vad tycker du om det nya reglementet och den nya hybridtekniken?

”Jag tycker att det är helt rätt att F1 går den här vägen. F1 ska ligga i bilindustrins framkant, vilket det gör nu. Det är som en omstart med helt nya regler. En nytändning för alla team och förare. Så allt känns helrätt.”

Hur mycket måste du träna själv för att hålla vikten?

”Alla team kommer att få problem att komma ner till minimivikten. Så det gäller att vara så lätt som möjligt, men det är inte det enklaste för mig som är 180 centimeter lång. Det gäller att vara stark men inte ha för mycket muskler. Det är ingen enkel sak, men jag har en tränare som är med mig hela tiden. Vi jobbar hårt tillsammans med en italiensk klinik som är specialiserad på att utforma träning för F1-förare. Det är viktigt att nacken är stark så den tränar jag mycket, men resten av kroppen ska vara så liten som möjligt. Jag måste ju hela tiden tänka på vad jag äter och träna mycket kondition.”

Hur ska det bli att köra med Kamui Kobayashi?

”För mig är det perfekt. Han är erfaren med många år som förare inom F1. Har dessutom varit på pallen i en bil som inte var den bästa. Jag ska lära mig så mycket jag bara kan av hans erfarenheter. Och det är viktigt att vi jobbar hårt tillsammans i ett litet team. Men samtidigt är han min närmsta konkurrent och under säsongen ska jag göra allt för att slå honom.”

Är Kamui Kobayashi din viktigaste motståndare?

”Eftersom vi har samma förutsättningar så är det klart att jämförelserna kommer att ske mot honom.”

Vad har du för förväntningar på säsongen?

”Caterham kom sist förra året, det är det minsta stallet med minst resurser. Men vi ska göra allt för att klättra i rankingen. Och i dagsläget har jag egentligen ingen aning om hur den nya bilen är. Det är svårt att säga en målsättning, utan det blir till att konkurrera med teamkamraten.”

Hur känns det att du ska köra mot F1-legender?

”Det är verkligen en overklig känsla att få köra mot dem som jag har haft som idoler. Vissa har kört i F1 sedan jag tävlade i gokart. Men när man väl sitter där och kör spelar det ingen roll, då är man så fokuserad att man bara ser dem som konkurrenter. Det är klart att det kommer att kännas speciellt till en början. Men jag har mött kanske hälften av dem tidigare, och slagit flera av dem också i andra klasser.”

Vem är din favorit?

”Daniel Ricciardo.”

Marcus Ericsson:
Under testdagen fick Marcus Ericsson mycket bantid, men inte så mycket riktig körning. ”Jag kunde inte direkt skapa någon känsla för bilen”, säger han. Foto: LAT

Marcus Ericsson har flera säsonger GP2 bakom sig, och tycker GP2-bilen är mer svårkörd än en F1-bil.

Hur var det att köra GP2?

”Jag började köra i GP2 redan när jag var 18, och det kan man tycka vad man vill om men jag har lärt mig mycket om hur det är att köra en stor formelbil. GP2-bilen är byggd väldigt likt en F1-bil. Och det är ju så klart något jag har nytta av i dag.”

Du testade för F1 2009. Vad är skillnaderna mot GP2?

”GP2-bilen är så lik en F1-bil som möjligt för att utveckla förarna. Men F1-bilen är bättre på allting. Kanske inte extremt mycket bättre på något, men lite bättre på allt. Bättre grepp, vassare bromsar, mer acceleration och så vidare. I övrigt är bilarna lika.”

Är GP2-bilen svårare att köra?

”Ja, det är den. Den går inte att anpassa med egna vingar och så vidare, utan där har du en enhetsbil. Man kan ändra inställningarna men inte bygga om bilen. På så vis är bilen hela tiden en kompromiss där den går bra i några kurvor men sämre i andra. Du kan aldrig riktigt anpassa den efter hela banan, vilket går med en F1-bil.”

Plus att du kan justera bilen under tiden du kör.

”Ja, F1-bilen är väldigt avancerad där jag kan justera inställningarna via ratten samtidigt som jag kör.”

Du kanske får totalt fyra dagar till att köra bilen, annars kör du simulator. Hur lik den riktiga bilen är simulatorn?

”Under senare år har F1-team investerat mycket i simulatorer, så i dag är de väldigt bra. Men det blir så klart aldrig som att köra den riktiga bilen så det är fortfarande stor skillnad. Det bästa är att man kan öva på att använda verktygen, att ställa in bilen under tiden man kör via knappar och vred på ratten. Allt detta ska man ha automatiskt i kroppen när man sedan kör den riktiga bilen.”

Hur kommer det att vara i Melbourne i morgon?

”Det ska bli otroligt häftigt. Kanske kommer jag att vara tagen av jetlag, men samtidigt kommer jag att vara otroligt fokuserad på min uppgift.”

Känner du dig nöjd?

”Nej. Jag har jobbat för det här sedan jag var nio år. Och jag kommer att fortsätta jobba stenhårt för att göra så bra ifrån mig som möjligt och visa vad man kan leverera.”

Annons
Annons
Rulla till toppen