Jaguar XFR-S Sportbrake: Nu är den officiell

Jaguar bjuder på en rolig överraskning inför våren: en superkombi med 550 hästar som ska utmana Audi RS 6. Vilken väljer du?
Annons

Jaguar XFR-S Sportbrake: Nu är den officiell
Nu visar Jaguar upp en kombiversion av XFR-S – på Jaguarspråk kallas den Sportbrake. Takspoiler, 20-tumsfälgar, ny front med större luftintag och unika Pirellidäck i dimensionen 265/35 (295/30 bak) är några av höjdpunkterna.
Jaguar XFR-S Sportbrake: Nu är den officiell
Jaguar XFR-S dyker upp i bilhallarna strax före sommaren.

Under måndagen fick vi ett första smakprov på kombiversionen av Jaguar XFR-S och nu visas bilen upp officiellt inför bilsalongen i Genève. Därmed tar Jaguar upp kampen mot de andra superkombibilarna Audi RS 6 och Mercedes E 63 AMG.

Jaguar XFR-S Sportbrake har samma V8-motor på 5,0 liter med kompressor som sedanmodellen. Effekten ligger på 550 hästar och vridmomentet på 680 Nm. Accelerationen till 100 km/h ska gå på 4,6 sekunder, toppfarten är 300 km/h och den uppgivna förbrukningen är 12,8 l/100 km.

Precis som de andra Jaguarmodellerna får XFR-S en 8-stegad automatlåda. Numera har den ett system som kallas Quickshift som hämtas från F-Type och som ska snabba upp växlingarna. Lådan kan ge mellangas vid nedväxlingar i sportläget och har dessutom ett kurvläge som ser till att hålla rätt växel vid utgången av en kurva.

För att klara av den högre vikten på bakaxeln har Jaguar XFR-S Sportbrake fått något hårdare fjädring. Även de adaptiva stötdämpare och den elektroniskt styrda diffbromsen har anpassats för kombimodellen.

För att få stopp på ekipaget har XFR-S Sportbrake 380-millimetersskivor fram och 376 millimeter bak. Bromsarna får extra kylning tack vare luftkanaler under bilen.

Jaguar XFR-S Sportbrake börjar säljas i april.

Ta en titt på alla läckra detaljer i galleriet!

 

Annons
Annons
Rulla till toppen