Qoros + Koenigsegg = Sant?

Det enda helkinesiska bilföretaget på Genèvemässan är Qoros - den högintressanta nykomlingen med stor svensk anknytning. Men kanske kommer det in ännu mer svenskt blod än de tekniker som redan jobbar där.
Annons

Qoros + Koenigsegg = Sant?
Daniel Backman, Qoros.

Jag sitter ner med före detta Volvomannen Daniel Backman, som är ansvarig för Qoros kommande modellprogram. Qoros har minst sagt gjort en högljudd entré med sina fem stjärnor i Euro NCAP-testet och kaxiga uttalanden. Och med tanke på att det knappt har sålts fler Qoros än Koenigsegg är buzzen kring märket extremt. Antal sålda bilar ligger runt 100, men det byggs 76 bilar om dagen. I Kina finns det dryga 20 återförsäljare och i Europa finns man i Slovakien.

Nytt på mässan är halvkombivarianten på den sedan som visades tidigare, och i pipline ligger en crossover – en ”XC-version”. Den kommer senare i år. Sedan följer en mindre suv, en kombi och förmodligen en större suv.

Daniel Backman ser väldigt avspänd ut, och han håller med.
”I fjol hade vi en stor press på oss, vi berättade om alla våra mål och vi kände pressen. I år har vi en större monter här i Geneve och vi har lyckats med det vi lovade. Våra undersökningar i Kina visar att kineser ser oss som ett premiummärke, det är oerhört viktigt för oss.”

Min givna fråga är hur väl Qoros kommer klara ett test mot VW Golf.
”Volkswagen är väldigt duktiga och Golf är på sin sjunde generation. Vi är på vår första. Men vi kommer ge Golf en hård match i biltidningarnas tester. Vi kommer nog vinna i en del tidningar, medan Golf vinner andra. Men de andra konkurrenterna från Ford, Citroën och Hyundai har vi en väldigt bra chans mot. Där tror jag att vi kommer att vinna de flesta jämförelserna!”

Så släpper Daniel det som får mig att spetsa öronen.
”Vi var förbi hos Koenigsegg och våra tekniker talade med Christian (läs Alriks intervju med Christian von Koenigsegg) om deras nya ventillösa motorer och dubbelturbolösningar. De blev väldigt intresserade. Det är inte omöjligt att det var starten på ett samarbete …”

De kinesiska kopplingarna till svenska bilindustri lär inte bli färre framöver.

 

Annons
Annons
Rulla till toppen