Första intrycket: Volkswagen e-Golf och Golf GTE

Erik Trulsson möter vårsolen i Berlin för att köra nya Volkswagen e-Golf, som imponerar med fantastisk gasrespons och bra komfort. Men egentligen är det en annan Golf som lockar ännu mer...

Erik Trulsson njuter av vårsolen och av Volkswagen e-Golf...

...men laddhybriden Golf GTE imponerar minst lika mycket.

• Hej Erik, du är i Berlin och kör e-Golf?

"Yes sir. Den är tyst som en Audi A8 och har gasrespons som en Porsche 911 vid 6.000 r/min."

• Det låter kul, vad har den för teknik?

"Det är det klassiska elbilsupplägget med ett stort batteripaket under golvet. Det vill säga låg tyngdpunkt för ett planterat väguppträdande. Samtidigt som tyngden ger bra pondus i komforten."

• Något speciellt du kan avslöja?

"Ja, standard i Sverige på Volkswagen e-Golf är en värmepump för ordentlig vinterprestanda. Men just nu kör vi den baklänges för att få kyla i kupén. Solen steker på och tyskarna pratar om att det officiellt är årets första sommardag. Jag sitter här med uppknäppt skjorta i solen och hörde att det var slask där hemma?"

• Jajaja, vad kommer den att kosta?

"Någonstans mellan 300.000 och 400.000 kronor. Men en bil som kan bli riktigt prisvärd om du vill köra på el är laddhybriden Golf GTE. Jag har precis fått köra en prototyp och det är bra ös i den redan med bara elmotorn. Enligt Volkswagen ska den gå fem mil på enbart el, men säg att den går tre mil så är det tillräckligt för de flesta. Och då har du dessutom en Golf med GTI-ambition att leka med på långresan. Bensintanken är lika stor som vanligt. Du får elmotorn och batterierna som en bonus. Det är trolleri med MQB-plattformen som möjliggör det. Och frågan är om inte Golf GTE blir billigare än e-Golf."

Läs också: Rusning efter Volkswagen e-Golf i Norge
Läs mer om Volkswagen e-Golf
Läs mer om Volkswagen Golf GTE

Jag skulle kunna tänka mig att köpa en eldriven Golf.
490
95
Håll dig uppdaterad med nyhetsbrevet!

Missa ingenting! Prenumerera på vårt nyhetsbrev.