Därför är alla Audi så lika – missförstådd modell tillbaka

Vi har träffat hjärnan som designat nya Audi TT. Han förklarar varför den ser ut som den gör - och varför alla Audi-modeller är så lika varandra. Dessutom råkade han avslöja att Audi A2 kommer tillbaka.
Annons

Därför är alla Audi så lika - missförstådd modell tillbaka
Alrik Söderlind fick en genomgång av nya Audi TT. Föreläsare: Audi-designern Daniel Garant.

Nya Audi TT hade världspremiär på Genèvesalongen i mars och när jag såg den var min första reaktionen: Ny? Kanske en facelift, men är den verkligen ny?

Daniel Garant är ansvarig för exteriördesignen och rätt man att fråga. Varför är nya TT så lik förra generationen?

”Att skapa en ny TT är en stor utmaning. TT är en ikon. Jag började jobba hos Audi på grund av TT. Jag såg den på gatorna i Frankfurt när den kom 1998 och blev förälskad, jag förlorade mitt hjärta. Jag ville vara med och forma framtiden. Då jobbade jag som bildesigner för Honda, men jag bara måste byta firma.”

Daniel är som alla designers välklädd; mörk kostym, svart slips med vita prickar. Men han är inte klädd som vissa excentriska formgivare. Händerna talar oavbrutet för att förstärka det munnen säger.

”Det här är det svåraste uppdraget man kan tänka sig. Att respektera originalet för vad det är men ta det till en ny tid. Vi bestämde oss för att gå tillbaka till rötterna. Att hitta de viktigaste elementen som ska leva vidare. Att ge den en äkta sportbilsdesign. Nya TT måste vara trovärdig som sportbil.”

Därför är alla Audi så lika - missförstådd modell tillbaka
Tre generationer Audi TT. Vilken är generation 1, 2 resp 3? Inte helt lätt, men gen 1 överst, gen 2 mitten, gen 3 nederst.

Den första generationen TT var fantastiskt snygg men inte speciellt sportig, generation 2 var sportigare och nu går ni alltså ett steg till?

”Den första var vilsen som bil. Vi vill ge alla våra bilar ett klart budskap och TT är en sportbil, den tillhör vår sportbilslineup, som R8.
Hur den ser ut, hur den är att köra – det är en sportbil. Proportionerna i fronten är bred och platt, med Audicirklarna på huven inte i grillen, precis som R8. Det är bara Audisportbilar som har ringarna på huven, även Le Mansbilarna.”

Vad har levt kvar från den första generationen?

”Tre element. Vi har en skulpterad, teknisk kaross med arkitektonisk bauhauskänsla, men den är mer rationell, mer geometrisk än tvåan, samtidigt mjuk och sensuell.
Hjulhusen är utskurna som på första generationen.
Den tredje viktiga detaljen är att taksektionen ser ut att vara monterad på karossen. Tanklocket är också mycket sportig på den nya generationen, som på den första.”

Nu börjar Daniel gå igång. Han pekar på karossen, kryper ner på knä. Tittar efter perspektiv. Kramar om aktern…

”Om vi analyserar det noggrant ser vi att den första generationen TT drevs av cirkelgeometri, en väldigt tekniskt driven produktdesign. Den andra generationen hade negativa och positiva kurvor på karossen, den böljar. Det ville vi inte ha, utan en platt kaross. Vi vill ha linjer, linjer, linjer.
Nytt för TT är den starkare karosskänslan, motorsportkänslan. Starka C-stolpar. Bakljusen är väl definierade i karossen men samtidigt lekte vi med ljusbilden bakifrån. Bilen ser bred ut!”

Daniel står på knäna och måttar.

”Vi har gjort bilen bredare och sänkt den visuella tyngdpunkten. Och viktigt är att alla nya TT har dubbla avgasrör, som den första generationen med större motorer.”

Vi rör oss fram till fronten.

”Hur ger vi bilen karaktär? Lyktorna. Bilens uttryck måste vara väldigt självsäkert, fokuserat. En bestämd blick. När du ser den här bilen i backspegeln kommer du se en mycket sportig bil.”

Hur lång tid tog det att designa nya TT?

”Hos Audi startar alltid processen fem år innan bilen kommer ut på marknaden. Ungefär 60 månader. De tre första åren jobbar vi intensivt med designen som måste vara klar två år före produktionsstart. Ett och ett halvt år av väldigt intensiv research och ett och ett halvt år för att reducera ner den design som vi bestämt oss för. Jag gissar att vi har jobbat mer än fem år under de fem åren…”

Två personer har jobbat med karossen och en person med lyktorna, och det har blivit mycket extrajobb eftersom det finns tre olika strålkastarvarianter: Stora xenonlampor, Matrixlampor och Led-lampor.
Dessutom har en person formgett hjulen. Totalt fyra personer under närmare fem år. Förutom de fyra har Audis stora designteam varit med och diskuterat, tagit strategiska beslut. ”

Visste man från början att nya TT skulle likna originalet?

”Vi undersökte olika vägar att gå. Vi måste vara helt säkra om vi skulle bryta med historiken eller om vi skulle vara trogna originalet, därför tog vi fram sex olika varianter. En bröt helt med TT-genetiken. Den kommer ingen någonsin att få se. Men jag är helt säker på att vi valde rätt, bryter man mer från TT-designen så tappar man TT. Det här är en ikon. Vi var tvungna att komma tillbaka till ikonen.”

Designen som bröt helt med TT-historiken kommer kanske i en annan modell inom Audi. 

Kan man se Audi TT som en parallell till Porsche 911? Försiktig evolution?

”Absolut. Porsche 911 fortsätter att vara en 911, man ser att det är en 911 även om den nya generationen ser lite annorlunda ut. Man ska känna igen, men det ska vara modernt.”

Därför är alla Audi så lika - missförstådd modell tillbaka
Audi A2 kommer tillbaka om två år. I alla fall om man får tro Daniel Garant.

Mina tankar går till den, i min värld, mest ikoniska Audimodellen under senare tid. Vad tycker du om Audi A2?

”Jag jobbade på Audi när den kom och jag är väldigt attraherad av formen. Så intelligent. Fantastiskt rymlig. Kanske var den före sin tid, men jag har funderat mycket på hur den skulle kunna komma tillbaka. Den har definitivt en plats på marknaden. Den var missförstådd.
Frågar du mig om det är dags för en ny, kanske blir du förvånad…”

Audi visade upp en A2 koncept för tre år sedan, med den matematiken är det max är två år kvar till produktion…

”Jag kan inte säga något, men jag tror att folk vill ha en A2…”

Så till diskussionen om Audi har en för konform design, om bilarna liknar varandra för mycket?

”Du har ett tränat öga. Men Audi är inte så stora över hela världen. I många länder är Audi inte lika självklar som här. Vi bygger fortfarande vårt formspråk. Vi måste manifestera vår form.
Men väldigt snart kommer folk att se att det är en Audi utan att se ringarna. När vi är klara med det kan vi gå vidare och utveckla designen. Vi har en nobel bauhause-arkitekturdesign som vi använder mycket tydligt. Den kommer att vara kvar. Men vi kommer att bli mer sensuella. Vi ska inte göra stora förändringar, det vore ett misstag.”

”När det kommer en ny A4 kommer den gamla A4 leva kvar, den kommer att åldras värdigt. Det här är rätt väg att gå. Många blir trötta på ny design. Först ”wow”! Men sedan blir man snabbt trött på det nya, som har en kort livslängd. Audi är rena former. Vi gör inget som inte har en funktion, det handlar inte om styling utan om funktion.”

Ta nya A3 sedan och A4 som ett exempel. Nya A3 är sportigare än den lugna A4. Båda är mycket tydliga Audi-bilar. Gillar du sportighet eller mer konservativ form kan du välja, gillar du båda är det bara välja utifrån dina behov. Perfekt.”

Vi tackar för föreläsningen. Ju mer man tittar på nya TT desto mer ser man att den har förnyats, den känns inte spännande men den har en tydlig identitet. Det kan absolut inte vara något annat märke än Audi – och det är en stor styrka i dagens snabbt föränderliga bilvärld.
Att Audi A2 kommer tillbaka nästa år är givetvis fantastiskt, hoppas bara att man verkligen ger den tydliga A2-former, så att den kommer kännas avantgardistisk.

Annons
Annons
Rulla till toppen